[Csaladtortenet 2] Tolcsvai Nagy család

Tamás Horváth holanyht at gmail.com
2017. Aug. 7., H, 12:22:53 CEST

​Kedves Zétény és ​Balázs!

 Kutatásaim tapasztalatai szerint, aki nemes volt szerepelt az adott
vármegye nyilvántartásában igazoltan. Ehhez 1809-ig hadkötelezettség is
járult. Sok nemes család fia több okból nem igazolta a nemességét. A nemesi
okiratok a legidősebb fiú birtokában voltak.Ha valaki kikerült ebből a
körből - elköltözés, házasság- akkor már nem volt érdeke a nemessége.Ez
általában egytelkes armális nemesekre vonatkozott. Ha igen, annak borsos
ára volt. Így alakulhatott ki, hogy egyes ág nemességét nem igazolták. Egy
ideig mindenki tudta, hogy nemesi származású, de később ez feledésbe
került. Anyakönyvek esetén a pap döntése volt kit rögzít nemesként, ha nem
voltak iratok.Volt olyan is aki jobbágylányt vett feleségül és a föld
birtokáért inkább vállalta az adófizetői státuszt.
  Az anyakönyvezés sem mindig volt flott. Ha a pap nem írta be a
születéshez, akkor már a harmadik faluban nemtelennek kezelték.
Megfigyeltem azt, hogy 1820-tól  - miután a plébánostól nagyobb rangú
papokat beemelték a nemesi társadalomba - még rosszabb lett a helyzet.
  Végigelemeztem Győr vármegye közgyűlés jegyzőkönyveit .1681 és 1703
között olyan adókat vetettek ki, melyek csak a nemeseket érintették.
Nagyobb volt a teher, mint a jobbágyoké. Nem csoda ha minden nemes kurucnak
állt pár év múlva. Kár, hogy erről a történelemírás megfeledkezett. Ez is
oka a nemes társadalom fogyásának. A porció szavunk innen származik.
  Első szösszenet, kérdés esetén állok rendelkezésre.
Üdv: Tamás

Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>