[Csaladtortenet 2] családfa

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at yahoo.com
2017. Dec. 18., H, 16:44:43 CET

> a FamilySearch oldalon érdemes, vagy sem rögzíteni a családfát?
Valahol feltétlenül érdemes, de mindennek van előnye is és hátránya is.
Az FS előnyei: hirdetésmentes, soha nem próbál valamit eladni, és semmiért nem kér pénzt. Ritkán küld felesleges emaileket, és soha nem adja el az email címeket. Ja, és valószinűleg elég maradandó, bár állandóan fejlesztenek, és a rendszerváltásoknál az adatok továbbvitele néha hiányos vagy hibás.
Az FS nagy hátránya, hogy nem GEDCOM-os. Fel lehet tölteni más program által készített GEDCOM-ot, de csak archiválás és megosztás érdekében -- nem lehet vele a fát építeni. Ez azért van, mert az FS alapelképzelése az "egy nagy fa" (vagyis inkább bozót), amin mindenki szerepel -- egyszer, és csak egyszer. A duplikáció elkerüléséből ered az új személyek nehézkes hozzáadása is.
Az FS-en bárki feliratkozhat és bármit változtathat a nyílvános -- tehát elhunyt -- személyeken. Változóak a vélemények arról, hogy ez a nyitottság előny-e vagy hátrány. Ha van rokon, aki szintén családfakutató, akkor nagyszerűen lehet az FS-en együttműködni, feltéve, hogy nagyjából egyetért a két kutató. A vitákból elképzelhető, hogy állandó oda-vissza harc folyhat, amíg valamelyik fél fel nem adja. (Ilyennel még nem találkoztam az FS-en, de a hasonlóan bárki által változtatható Wikipédián gyakori.)
Másik szempont: az FS nincs magyarul. Szerencsére a magyar ékezeteket rendesen kezeli, de a nevek nyelvét nem lehet magyarra állítani, és például a magyar nemesi előneveket nincs igazán hova tenni. Mondjuk még nem találkoztam olyan családfa-programmal, ami igazán jól tud magyarul, tehát ez nem megkülönböztető szempont.
Én az FS-t használom a nyílvános adatrögzítésre, de a "fő" családfám az a gépemen van csak, jelenleg a GenealogyJ nevű ingyenes programban. Tavaly próbálkoztam a Geni-vel, de tulajdonképpen feladtam: nekem nagy hátrányként számít a Flash használatuk, és nagyon nem szeretem, hogy állandóan pénzért próbálják nekem eladni az FS-féle adatokat.