[Csaladtortenet 2] OSZK gyászjelentések

Babcsányi István babcsanyi.istvan at humanoperator.hu
2017. Feb. 21., K, 12:10:05 CET

Kedves Erzsébet és Mindenki Aki Segíteni Próbált!

Tehát még egyszer: én az OSZK oldaláról eltűnt gyászjelentéseket hiányolom, a Familysearch oldalon köszönik szépen, egyelőre még fent vannak.

Rengeteg jószándákú levelet kaptam privátban, a küldők zöme nem érti a problémámat és a Familysearch oldalt ajánlja.

Úgy látszik, sokak figyelmét elkerülte, pedig szó volt róla itt a listán, hogy az OSZK honlapján a megadott linken pár hétig (hónapig, nem is tudom)  elérhető volt az anyag, azzal a lényeges többlettel, hogy OCR-ezve, tehát minden szóra kereshető módon került fel, és végre a mormonok által kifelejtett tekercseket is pótolták! Így az eddig rejtve maradt személyeket is meg lehetett találni, hiszen nem tudhattam, hogy pl. az általam rég keresett Kovács Béla és családja mondjuk Nagy József 42 gyászjelentésén szerepel a szomorú rokonok között.

Ezek szerint sajnos/szerencsére nem nálam van a hiba, többen attól tartunk, adatvédelmi sunnyogás lehet a háttérben, elképzelhető, valaki leszólt a könyvtárba, túl sok érdekes családi összefüggés rakható össze az adatbázis segítségével. (Lásd anyakönyvek eszement kutatási korlátozása.)

Legalábbis a nagy csend erre enged következtetni, hogy nem teljesen kerek a történet. Ha techikai probléma, vagy kellően alátámasztható jogi aggály merült volna fel, illene kitenni a honlapra, szerintem már vagy egy hete nem érhető el.

Mi is tudjuk, a könyvtár is tudja, hogy a gyászjelentések a közzététel szándékával készült kisnyomtatványok, a kutatásuk nem korlátozható, de nem is kötelessége a könyvtárnak tálcán kínálni. Aki kíváncsi rá, menjen fel a várba és tekergesse a mikrofilmolvasót vagy nézze a mormon oldalt, ha ismeri.

Persze, ha tényleg technikai malőr és visszakapjuk az adatbázist, én kérek elnézést, csak valahogy furcsa véletlennek tűnik, hogy pont a gyászjelentések tűntek el, a térképek, történelmi fotók meg mittudomén, persze továbbra is ott vannak.

B.I.