[Csaladtortenet 2] testvérek azonos keresztnévvel?

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2017. Jún. 11., V, 12:02:11 CEST

Kedves Balázs!
A kérdésedre a választ magánban már elküldtem, de szeretnék egy apróságot
még megemlíteni. Véleményem szerint a felhozott példád

(pl.: Johannes és Johannes Nepomuk).

általános tévedést tükröz. A János Nepomuk nem kettős keresztnév, s célja
nem egy János testvértől való megkülönböztetés, hanem jelzése annak, hogy
ez a János gyermek Nepomuki Szt. János tiszteletére lett Jánosnak
keresztelve, így ő lett a gyermek védőszentje, s ha a megkeresztelt
gyermeknek felnőtt fejjel  lesz erre lelki igénye, akkor mindenféle bajával
az ő közbenjárásával kérheti a gondviselő Isten segítségét. (addig meg a
szülei-keresztszülei tehetik ugyanezt!) De ezzel közigazgatási értelemben
csak éppen annyira János, mint az összes többi János (legyenek azok
akármelyik másik János nevű szent - volt belőlük elég -, tiszteletére
keresztelve).

A közkeletű tévedés alapja, hogy az egyik genealógiai adatfeldolgozói elv
az anyakönyvben leírt alakok elsőbbségét hirdeti. Olykor mindenáron, ne azt
mondjam fafejűen. Mert hogy kor-dokumentum, melyet ugye meghamisítani...
stb. S hát ha ott van feketén-fehéren, hogy "Johann Nepom.", akkor az ilyen
kutatóknál János Nepomuki vagy Nepomuki János lesz az istenadta. Bár
ugyanezen kutatók nem veszik át pl. az Örzse alakot... vagy az anyakönyv
különféle rövidítéseit...

Logikai(nak tűnő) érv is van: ha fontos volt a bejegyzőnek a Nepomukot
hangsúlyozni, akkor az fontos adat, amit meg kell őrizni, ha a többi
Jánosnál is fontos lett volna a védőszent pontos megnevezése, akkor azt is
jelölték volna.
A valóságban a védőszent pontos tisztázása mindenkor fontos, de az
anyakönyvben nem feltétlenül megjelenő kérdés, ráadásul a szereplők (szülők
és keresztszülők) számára legtöbbször evidens is (pl. ha a szülő vagy a
keresztszülő által már viselt nevet kapja, akkor evidensen lesz ugyanannak
a védőszentnek a szárnyai alá bocsátva a nehézkes földi lét idejére a
megkeresztelt gyermek, stb.), s ezt a tisztázást a plébános tényszerűen (ma
is) el is végzi - ha úgy látja, hogy az ünneplő család ilyen lelki
finomságokra fogékony. Ha nem, nem. A védőszent nevének anyakönyvbe
történő  bejegyzésére pedig egyetlen egyházi törvény vagy jogszabály sem
kötelezte soha a plébánosokat vagy az anyakönyveket vezető személyeket! Ma
sem. Hogy miért történt ennek ellenére a Kalazanti Szt József, vagy a
Nepomuki Szt. János, vagy Sziénai Szt. Katalin, stb. beírása, az már igazi
kérdés, de biztosan nem kettős keresztnévadási céllal.

Szerintem ez jó kis téma, kéne erről egy cikk a Matrikulában. Jól alá lehet
példákkal támasztani, lehet bőven hivatkozásokat, forrást találni, közre
bocsátom az ötletet, hátha ráharap valaki a listán!

üdv:
gy.

Mentes
a vírusoktól. www.avast.com