[Csaladtortenet 2] Erdélyi állami anyakönyvek kutatása

Domokos Nagy-Vajda nagy.vajda.domokos at gmail.com
2017. Már. 26., V, 21:04:21 CEST

Kedves érdeklődők,

Hosszú bürokratikus hercehurca és huzavona után, végre sikerült egy
központi választ kicsikarnom az állami anyakönyvek kutatására vonatkozóan -
ezt megosztanám veletek is... Sajnos nem látok hatalmas áttörést, de egy
apró előrelépést talán igen.

*Mi az általános helyzet Romániában az állami anyakönyvekkel?*
- A román törvények szerint a 100 évnél régebbi anyakönyvek az országos
levéltári alap részét képezik, történelmi dokumentumoknak minősülnek és
mint ilyenek, kutathatóknak kellene lenniük.
- A száz év lejárta után az anyakönyvi szolgálatok kötelesek ezeket leadni
az Országos Levéltár megyei levéltárnak

*A gond*

- csak annyi, hogy elenyésző kivétellel, ezek az anyakönyvek - helyszűke
miatt nem a megyei levéltárakban vannak, hanem többnyire a Megyei Tanácsok
mellett működő  Személyi nyilvántartó igazgatóságnál tárolják ezeket.
- Ha csak egyszerű érdeklődőként megy oda bárki ember fia, simán
elutasítják, arra hivatkozva, hogy nekik nincs közlevéltári szolgáltatásuk.
- Az anyakönyvek egyik példánya a helyi (városi vagy községi) tanács
anyakönyvi szolgálatánál van - bár ezt is a törvény értelmében száz év után
le kellene adni. Ők általában szentségtörésnek tartják, hogy bárki
betekintsen az anyakönyvekbe, mindenfélére (adatvédelem, stb) hivatkoznak
és elutasítanak.

*Megoldás?*
Ezt a törvényi homályt tisztázandó, *hivatalos álláspontot kértem* az egyik
megyei tanács jogi osztályától, akik a maguk rendjén továbbították a
kérésem a Személyi nyilvántartó igazgatósághoz, akik felküldték Bukarestbe,
ahol véleményezték és hivatalos álláspontot kértek az Országos Levéltártól
is, tekintettel a helyzet összetettségére - tulajdonképpen olyan helyzet
áll fenn, amit nem szabályoz egyértelműen egyetlen törvény sem.

*A verdiktum*:
- Az állami anyakönyvek kutathatók a megyei Személyi nyilvántartónál a
következő feltételek mellett:

   - A kutatás előtt nyilatkozni kell, hogy az adatokat csak tudományos
   célra használjuk fel és a személyi jellegű adatokat bizalmasan kezeljük (na
   ezzel van egy kis bajom, de megoldom...)
   - Ha másolatokra van szükség, azokat külön kérni kell a kötet és
   oldalszámok megadásával
   - A fotózásra vonatkozóan kitérő választ kaptam. A törvény másolatokat
   enged - én úgy értem, hogy a fotó is digitális másolat, ők azt mondják,
   hogy nem, mert akkor rendelkezne a törvény fotózási lehetőségről... Nem
   teszi, tehát marad a fénymásolat...
   - Kutatás előtt egyeztetni kell, mert egy alkalmazottat előzőleg fel
   kell szabadítani értékes teendői alól, hogy a kutatót felügyelje a
   munkájában.

- Igaz, hogy a nekem szánt választ csak a megyei, központi nyilvántartókra
vonatkoztatták, de egyértelműen érvényes a helyi tanácsokra, és a helyben
tárolt anyakönyvekre is (természetesen *csak *az 1896-1916 között létrejött
anyakönyvekről lehet szó).
- Bár kedvesek voltak, végig éreztem, hogy terhet jelent a kérésem, túl sok
jóindulatra nem kell számítani... :)

Ha valakit érdekel bővebben a dolog, megkereshet...

Üdvözlettel:

Nagy-Vajda Domi