[Csaladtortenet 2] Nemesség az anyakönyvi időszak előtt

Zétény Szabó zetenyszabo99 at gmail.com
2017. Május. 15., H, 07:27:38 CEST

Kedves kutatótársak!

Eljutottam arra a pontra (másfél év kutatás után), hogy lassan az összes
nemesi oldalt visszakutattam az anyakönyvezés kezdetéig.

Már tavaly kész lettem Fördős őseimmel, akik megvannak az 1639-es
nemeslevélig. Ott forrásom a sáregresi és sárszentlőrinci anyakönyvek
mellett Sárszentlőrinc története (a két Fördős, István és György testvéri
kapcsolata) és a Kempelen által összeállított családfa. Lassan két napja
kész van a Nemes család is, ahol a forrásom a dunaszentgyörgyi
anyakönyveken túl az első ős neve és egy Fejér vármegyei adat Schneider
könyvéből, ahol az első ős családfája le van írva az 1606-os nemeslevélig.

De a Tóth, a Bíró, a Makay, a Héder és a Kozma (meg: Hajdú és Guthay, de
ezek kérdésesek) ágon bajban vagyok: a Makayak bizonyságlevél alapján
hirdették ki nemességüket, a Héderek különleges eset: András és János az
első ősök, de semmit nem tudunk róluk (lakhelyükön, Fonyon kívül). A Tóthok
első őse András, akinek apja vagy nagyapja hirdette ki nemességét, 1754-ben
is csak az apját írták be, mert fiatal volt.

Ez esetekben hogy folyik tovább a kutatás?

Üdv!

Szabó Zétény