[Csaladtortenet 2] Falukönyv

Hedvig Gaspar gasparhedi at hotmail.com
2017. Május. 31., Sze, 02:55:45 CEST

Kedves Éva!

Én Háromszékben és Udvarhely vármegyében láttam családkönyveket, és sokat segítettek nekem kutatásaimban.  Nem az anyakönyv kezdésétől kezdve vezették, hanem kb. 1800-1810 körültől indítva csinálták meg utólag a családkönyveket valamikor 1890 körül, és attól fogva ténylegesen, folyamatosan vezették.  Gondolom, azért csinálták meg, mert már nem tudtak eligazodni a rokonsági viszonyokon.  Az elv a következő volt:

Családfők szerinti ABC sorrendben volt (legalábbis külön voltak pl. az A betűsök, azon belül nem feltétlenül sorrendben).

2 lapon volt, a baloldalin volt a családfő és a felesége, néha lejjebb a második vagy többedik felesége is, valamint az ők adataik, már ami ismert volt belőlük:  keresztelés, házasság, halálozás),

                       a jobboldalin voltak a gyerekek az anyáknak megfelelően születési sorrendben, és a róluk ismert adatok (keresztelés, konfirmálás, esetleg házasság, halálozás, esetleg elszármazás (hová)

Ha valamelyik gyerek családot alapított, akkor a fiú mint új családfő szerepelt, a lány pedig a férje (mint új családfő) neve alatt szerepelt, mint feleség.

Az ABC végén be voltak jegyezve újabb családfők is, akik az első felvételnél még nem szerepeltek, még gyerekek voltak, vagy közben születtek, illetve később költöztek a helységbe.

Csak tőled függ, hogy mennyi energiád van, hogy mennyire mégy vissza időben.  Végülis akit érdekel, össze tudja vetni a két falukönyvet.  Én nagyon boldog voltam, hogy ilyet is találtam, és az anyakönyvekkel összevetve igen sokat segítettek (még akkor is, ha nem is minden adat volt 100 százalékos.  Végülis a jószándék is méltányolandó, és esetedben a sok munka is.).

Sok sikert kívánok munkádban,