[Csaladtortenet 2] Vittnyédy

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2017. Nov. 16., Cs, 17:00:54 CET

Kedves Zoltán! Jóval korábban a 17. században  élt muzsaji Vitnyédy István,
aki ügyvédként működött és képviselt számos magyar főurat peres ügyekben. De
mindezt csak mellékesen tette, mivel legfőként a költő és hadvezér
tántoríthatatlan híve, titkára és bizalmasa volt, élete végéig ragaszkodott
Zrínyihez, akit urának tekintett mindamellett, hogy jelentős vagyonnal,
soproni házzal és polgárjoggal bírt. Egészen fiatal korából nem maradtak
fent adatok, az 1640-es években egy 19. sz.-ban élt leszármazottja Vitnyédy
József adatai szerint Nádasdy grófnál volt titoknok egy rövid ideig. 1640.
aug. 27-én vette nőül Endresz Zsuzsannát, aki 1622. július 28-áj született
Sopronban. 1664. nov. 18-án ott van azon a vadászaton - Zrínyi mellett ül a
hintóban -, amelyen Zrínyi elvérzik egy vadkan agyaraitól. Ura halála után
Zrínyi Péterhez szegődik, részese a Wesselényi féle szervezkedésnek, mitőbb
tervet készít a császár elrablására a gyalázatos vasvári béke miatti
felháborodásában. Leveleit az MTA támogatásával két kötetben Fabó András
akad. tag adta ki 1871-ben. E levelek nélkül sem a 17. sz. politikai
eseményeit, és még inkább Zrínyi Miklós életét nem ismerhetnénk.
Zrínyi a 17. század legnagyobb magyarja ezt írta róla: "Vitnyédit jó
embernek ismerem és a jó lelkiismeretű lutheránust többre becsülöm, mint a
rossz lelkiismeretű katholikust".

Üdv: Jenő