[Csaladtortenet 2] Hegyéte és a Bíró család

Zétény Szabó zetenyszabo99 at gmail.com
2017. Nov. 22., Sze, 19:43:56 CET

Kedves Kutatótársak!

Tegnap a Jobban család egyik ágáról beszéltem. Jobban Istvánné Kallós Mária
után kutattam. Ma az anyósáról lenne szó.

Jobban istván 1796-ban született a fejéri Sáregresen. Szülei Jobban János
és nemes Bíró Ilona. Házassági bejegyzésük nincs meg, de az asszony halotti
anyakönyvi bejegyzése tartalmazza a nemesi rangot, a sáregresi (és cecei)
Bíró család pedig más ágról is rokona Jobbanéknak. Sáregresen és környékén
pedig csak ez a nemes Bíró család élt.
Amelynek pedig első helyben született tagjai Ilona generációjából valóak.
Apja Bíró János, valószínűeg takács volt, mert Takács és Takács Bíró néven
is találkozunk velük. Ennek a Jánosnak apja volt Márton, aki (vagy akinek
apja) 1732-ben Komáromtól kap bizonyságlevelet. Sejtéseim szerint Ekecsen
lakott, de a család az ellenreformáció miatt költözött a pozsonyi
Hegyétéről oda.
Hegyéte pedig régi kuriális település. Töböréte néven is ismerték. A
töbörétei Szabó család 1526-ban kapcsolatba kerül a szintén helybeli nemes
Bíró családdal, valami földbirtoklási ügyben.
Ez az 1526-os említés az első adatom róluk. Van valakinek információja
arról, hogy mikor kapták nemességüket, mióta birtokoltak Pozsony
vármegyében? Illetve valaki ismeri a címerüket?

Előre is köszönöm a segítséget!

Üdv!

Szabó Zétény