[Csaladtortenet 2] DNS elemzes

Tunde Huszar tuuundiii at gmail.com
2017. Nov. 24., P, 23:59:39 CET

Kedves Tamas,

Balazs gyonyoruen leirta az Y-kromoszoma es mitokondrialis DNS-re vonatkozo teszteket.
Amig ezek nagyon erdekes tesztek es szinte az osszes ilyen DTC (direct-to-customer) tesztet ajanlo ceg kinal, addig van egy harmadik tipus  amit sokan kinalnak meg: ez pedig az autoszomak ( a szex kromoszomak kivetelevel az osszes tobbi neve osszefoglalolag ) vizsgalata. Ez azert erdekesebb, mert mig peldaul a 32 szepszulojebol csupan egytol szarmazik az Y-kromoszomaja (apai agon:  apja apjanak apjanak apjanak  apja) es szinten 32 szepszulojebol csak egytol szarmazik a mitokondrialis DNS-e ( anyai agon: anyja anyjanak anyjanak anyjanak anyja), addig az autoszomas kromoszomai  mind 32 szulojetol szarmaznak, minden generacioban ujrakeverve, mint egy pakli kartya, az adott hazastars kromoszomaival.
Az on kromoszomai az on osszes oseinek mozaikja. Minel kozelebbi rokon vkivel annal nagyobb darabok mutat(hat)nak hasonlosagot, minel regebbi osuk kozos, annal aprobb darabok hasonlok. Hiszen az idovel egyutt no az ujrakeveresek szama, mig mar nem felismerhetoen apro darabok maradnak.
Az X kromoszomaja egy kulon eset, nokben az is ujrakeverodik az osoktol kapottakbol, mielott tovabbadodik az utodokba; ferfiakban nem keverodik meg, hiszen lanyuknak egy-az egyben tovabbadjak, mig fiuk Y-kromoszomat kap helyette. Tehat ott joval kisebb lehet a ujrakeveresek szama ugyanannyi ido elteltevel, igy ezzel meszebbre “lathatunk” vissza a generaciok kozott.

Valoban sok ceg ajanl mar ilyen szolgaltatast, en magam FTDNA-nel csinaltattam, egyreszt mert munkam soran kutatasainkban veluk, az o adataikkal, resztvevoikkel magunk is dolgozunk, igy kezenfekvo volt h oveluk tesztelek, ugyanakkor bmely ceg jo lehet, arra erdemes figyelni, hogy nemzetkozi klienturajuk legyen, bar a kivandorlasok miatt rengeteg usa-beli tesztelonek vannak magyar osei, megis jobban jarhat egy szelesebb nemzetkozi, (europai) bazissal is dolgozo ceget valaszt. Osszehasonlitast a nemzetkozi DTC tesztelo cegekrol remekul nyujt ez az ISOGG ( International Society of Genetic Genealogy) review:
https://isogg.org/wiki/List_of_DNA_testing_companies

Magam reszerol megerositett minden csaladi legendat, egy torok osapat, szamos nyugat es kelet europai osszulot.
En pozitivan csalodtam benne, mert genetikuskent szkeptikus voltam, amig kezembe nem kaptam a nyers adatokat. Engem meggyozott.
Tisztelettel:
Huszar Tunde