[Csaladtortenet 2] DNS elemzes

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2017. Nov. 24., P, 19:19:35 CET

Kedves Tamás!

Mindenekelőtt a dolog "működéséről", közérthetően :)
Neked, mint férfinek, XY nemi kromoszómád van. Az Y édesapádtól jött, aki a
nagyapádtól örökölte, aki a dédapádtól, és így tovább. Statisztikailag
adott, hogy átlagosan kb. hány generációnként történik mutáció. Ha
problémát nem okoz, akkor a mutáció felszaporodhat egy közösségen belül. Az
Y kromoszómáink nem azonosak, a sok évezredes mutáció alapján több
mutációja létezik (ún. haplocsoportok). Ezeket betűkkel és számokkal
jelölik. Például az R jelű haplocsoportnak van két fő ága - R1 és R2. Az R2
Dél-Ázsiában gyakori, az R1 Európában. De az R1-nek is van két alcsoporja -
az R1b inkább nyugat-európai, míg az R1a inkább kelet-európai. De ezeken
belül is vannak még alcsoportok.

Édesanyádtól a petesejtjénn keresztül örökölted az ún. mitokondriális
DNS-edet. Ezt ő a nagyanyádtól, ő pedig a dédanyádtól örökölte. Tehát, amíg
az Y kromoszóma fiú ágat mutat, addig a mitokondriális DNS leányágat. Ezen
belül is többféle csoport létezik, hasonlóan az előbb elmondottakhoz.

Tehát, ha megcsináltatod a tesztet, akkor megadja, hogy melyik csoportba
tartozol. Mondjuk a családneved német, tehát azt várnád, hogy valami
Skandináviához kötődő haplocsoportot (ez pl. az I1a) találnak. De például
Hitler az E1b1b1 csoportba tartozó Y kromoszómával bírt a vizsgálatok
alapján. Ez elsősorban a berberek, a zsidók és szomáliaiak körében gyakori.
De nem kizárólag ott létezik, hanem sokkal alacsonyabb mértékben Európában
is. (Valószínűleg még az őskorban, vagy akár a Római Birodalom idején
költöztek az ősei Európába. De ez akár 500, vagy 2000, vagy 10000 évet is
jelenthet.)

Egy volt ismerősöm megcsinálta a tesztet és abban az esetben megmutatta
neki azokat az embereket, akik a vizsgálat alapján hozzá viszonylag közeli
rokonok. Így például az angol-skót határvidéken sok személyt, akikre
(elmondása szerint) azt jelezte az oldal, hogy 1500 évvel ezelőtt élhettek
kb. közös őseik. Mivel R1a típust mutatott, utánaolvasott. Így talált rá
arra, hogy amikor a rómaiak leverték a szarmatákat, akkor 5000 harcost
Észak-Britanniába telepítettek határőrizeti céllal. Valószínűleg azok ott
elbritesedtek, majd elangolosodtak és mára semmit sem tudnak erről. De a
vizsgálat szerint lovas harcos őseik voltak, akik közül az egyiknek a
leszármazottja pedig a magyarokkal együtt érkezett ide.

Vannak vizsgálatok, amelyek állítólag DVD-t küldenek, rajta az
eredményekkel és egy térképpel, amely bemutatja, hogy Afrikától kezdve
hogyan vándoroltak az őseid a DNS mintád és jelenlegi tudásunk szerint. (Ha
egy csoport el is költözik a népvándorlás során, marad helyben népesség és
így terjed az adott haplocsoport.)

Hozzáteszem, én még nem csináltattam meg, de nagy vágyam.
Balázs