[Csaladtortenet 2] [MACSE: 16390] nemes

Beus beusmarie at gmail.com
2017. Okt. 13., P, 17:20:07 CEST

Előd! Nem! A "kutyabőr" egy valakinél volt, leginkább a legidősebb
férfinél.
Példa: Van 3 fiú, a legkisebb nősül át a szomszéd megyébe. A címeres levél
meg a nagypapánál van, aki nem adja ki a kezéből, őrzi a láda fiában. A
friss házas fiú elballag a vármegyéhez, kér a közgyűléstől egy igazolást -
bizonyságlevelet - hogy ő x család sarja, kétségtelen nemes. Ezzel elballag
a szomszéd megyébe és az ottani közgyűlés előtt igazolja a nemességét.
Ez csak egy példa. De voltak tűzvészek, háborúk, hatalmaskodások, meg
teltek, múltak az évek és az is előfordult, hogy fogalmuk se volt hol az
armális. Valamelyik atyafinál, de hogy kinél??? Nem kellett előkapni, mert
200 éve abban a vármegyében éltek.
Aztán a másik megyében  igazolni kellett a nemességet, s ezt lehetett
tanukkal is. XY vagyok, ismertem már az öregapját is, ő is nemes volt...
stb. Panel kérdések voltak.
De találkoztam már olyan közgyűlési jegyzőkönyvvel is, hogy ennyi volt: XY
igazolta a nemességét.
A lelkésznél nem kellett igazolni, hogy nem nős. Egyrészt tudta a lelkész,
mert akkoriban személyesen ismerte minden lelkész a báránykáit.
Ha meg másik településen volt az esküvő, akkor a lelkész "elbocsájtotta" a
báránykáját, s ebben a levélben megírta, hogy mikor keresztelte, s a lényeg
leginkább az volt, hogy milyen vallású a fiatalember. S volt a háromszori
kihirdetés is. Ha ezt az elbocsájtót mégsem csatolta a vőlegény  - nálam
volt ilyen : Gombán élő ősöm Külsővaton házasodott, s otthon felejtette a
lelkész levelét, s ezt a történetet így bele is írta az anyakönyvbe az
eskető lelkész - : akkor  háromszor hirdette. A misén, istentiszteleten a
hirdetéskor be lehetett szólni, hogy na ne, hiszen a vőlegény már nős, vagy
túl közeli rokonok, de kutatásaim során egyetlen olyan esettel sem
találkoztam, hogy  ilyen tiltakozás lett volna.
Üdv: BBea