[Csaladtortenet 2] M. Nagy család

Nagyé Szlovák Teréz nagyneszlovakterez at t-online.hu
2017. Sze. 8., P, 13:10:14 CEST

Én igencsak találkoztam az M. Nagy családdal, mert férjem eredeti családneve M. Nagy, de valahogy az évek során ez a betűjelzés “lekopott”.  Sportolóként így ismerték,  és későbbi időről való dokumentumban is megtaláltam ezen a néven. Ez az M. Nagy család évszázadok óta Nagylétai( (Hajdú Bihar megye). Miután az ő családját is kutattam, a következőkre derült fény:

A család eredetileg Máté Nagy néven volt ismert és anyakönyvezett, majd ebből alakult ki rövidítve az M. Nagy családnév. Ő úgy veszítette el még azt a betűjelet is, hogy születési anyakönyvébe a anyakönyvezető egyszerűen hibásan írta be a családnevet, az édesapja pedig nem figyelt fel a helytelenül beírt családnévre, holott M. Nagyként írta alá. Volt alkalmam erről személyesen is meggyőződni. Később aztán minden hivatalos helyen bemondás alapján írták be az adatait mindaddig, amíg egyszer szükségessé vált az anyakönyvi kivonat bemutatására is. Na onnantól kezdve simán Nagy, de akik már  M. Nagyként ismerték meg, azok ma is az.

Hogy a Máté mit jelenthet? Igazából nem sikerült megfejteni. Talán valami birtokrész neve, pl. Máté-tag. Mivel a községben – bocsánat ma már városka –több Nagy nevű család élt, úgy gondolom, hogy a megkülönböztető nevek rövidültek betűjellé, s később esetleg már el is maradtak. Így találkoztam pl. Zsíros Nagy ( később Zs. Nagy) Harangozó Nagy (később H. Nagy) családnevekkel is. Az biztos, hogy ezek az időleges vagy esetleges változások,változatok nagyon megnehezítették a kutatást, de végül minden kialakult.