[Csaladtortenet 2] DNS

Tunde Huszar tuuundiii at gmail.com
2018. Dec. 12., Sze, 16:44:49 CET

Kedves Juli,

A “jobb” az attol fugg.

Ha adatbazison azt erted, hogy az a referencia szett, amihez hasonlitjak a teszt eredmenyt, akkor erdemes tudni, hogy a kulonbozo cegek referencia populacioi elteroek, szamban es regiokban is(par ezertol tizezres nagysagig) es olyan referencia populacio hogy magyar, tudtommal jelenleg nincs senkinel, nem is erre valo, a legkozelebbi metapopulacio az a “kelet-europai” kategoria amit mutat altalaban az eredmeny. Ez az oka amugy annak is, hogy kulonbozo cegekkel tesztelve kulonbozo szarmazasi %-okat adhatnak. (Egyik tesztemen 99 a masikon 92%-ban europai, csak mert egyik ceg a kozelkeletet europahoz csapja a masik nem. Sot, ezen belul hogy mi tartozik kelet europahoz az is egyre labilisabb: egyiknel 57 masiknal 38% a kelet europa, ott viszont van kulon kozep es nyugat europa kategoria is, mig a masiknal a kozep es a kelet velhetoen egy kalap alatt van. Ezert kell az eredmenyeket nem abszoluterteken venni, hanem a referenciapopulaciokhoz hasonlitva kb ertelmezni.  )

Ha viszont azt erted adatbazison hogy a felhasznalok osszessege, akikhez az adatod hasonlitja a rendszer rokonsag utan kutatva, akkor azt erdemes tudni hogy kelet-europabol relative kevesen tesztelnek meg, igy tobbnyire a kivandorolt rokonok leszarmazottait lehet jobb esellyel megtalalni, mint pl az orszagban maradt kozelebbi rokonokat, mert otthon meg kevesse elterjedt a teszteles.

Meggugliztam, Magyarorszagra mind az ot nagyobb ceg ajanl ilyen teszteket ( Ancestry, 23andMe, FTDNA, MyHeritage, Living DNA).

A valasztast befolyasolni semmikepp nem szeretnem, itt egy partatlan osszehasonlitas az International Society of Henetic Genealogy oldalarol.
https://isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_testing_comparison_chart

Szemely szerint en ugy valasztottam, hogy milyen tesztre volt szuksegem, teljes mitokondrialis DNS teszt kellett, illetve melle akartam szarmazast, illetve olyan ceggel ami nem az usaban eros, hanem inkabb vilagszerte vannak felhasznaloi, most referenciat nem talalok hirtelen, ahol ez utobbi kriterium az FTDNA-re mutatott, de igy kezdtem veluk. Majd kesobb szukseges lett mas variansok felterkepezese, azt pedig a 23and Me-tol tudtam beszerezni.
Tervezem meg a jovoben az Ancestry hasznalatat is pusztan kivancsisagbol, mert mar atleptek a 10 millio felhasznalot, es van par usa-beli vonatkozasu agam, hatha akad ott is valami csak a nagy szamok alapjan.

Ha a rokonkereses a cel, akkor barmely ceget valasztva is feltoltheto a nyersadat a GEDmatch oldalra, ami egy fuggetlen oldal es kulonbozo cegek kozotti osszehasonlitast hidalja at. Amugy nehany ceg is engedi masoktol szarmazo adatok feltolteset sajat adatbazisaba.

Igazabol nem azert irtam hogy barkit gyozkodjek errol, csak azert hogy aki ezen gondolkodik most karacsonyig jok az arak mindenhol, erdemesebb most rendelni, nem amikor tobbe kerul.

Sent from my iPhone