[Csaladtortenet 2] Erdélyi főispánok 1540-1711 listája

Völgyi Pál nagybaczoni at citromail.hu
2018. Dec. 19., Sze, 18:50:15 CET

Hiánypótlás az előzőhöz:

Üdvözlettel:Nagybaczoni Molnár Ferenc

-- Eredeti üzenet --
Feladó: Völgyi Pál<nagybaczoni at citromail.hu>Címzett: Ákos Polgár<1.polgak at gmail.com>, Szigetiné Ili<zekany at gmail.com>, csaladtortenet<csaladtortenet at levlista.theka.hu>Elküldve: 2018. december 19. 18:43Tárgy : Re:Re: [Csaladtortenet 2] Erdélyi főispánok 1540-1711 listája

Tonuzoba körüli ingoványos származás kérdésébe nem belemenve (mint Bánffy Dénes hússzoros közvetettségű leszármazottja), annyit tennék mindehhez, hogy ismereteim szerint a Szilágyi család, Dénes horvát bán apjának, István nevű testvérétől eredeztethető, vagyis Dénes ágára ilyenformán nem vonatkozik. A kettős névhasználat (Bánffy- Losonczi) oka nem ismert, meglehet azon alapul, hogy a szóban forgó Bánffy-Losonczy Gábor ükapjának, Jánosnak anyja, Losonczi Kata volt.A Mogyorói - vagy Magyarói - előnevet pedig Gábor nagyapja, László használta először, feltehetően valamely birtoka után.
A nemesi előnevek használatával kapcsolatban pedig el kell mondani, hogy írásmódjuk régóta vitatott, mind a nagy- mind a kisbetűs írásmódnak vannak hívei illetve ellenzői. A kisbetűs forma általában a kevéssé tájékozott, míg a nagybetűs, az elmélyültebb érdeklődőkre jellemző.Az első állapotban leledzők mentalitását jól illusztrálja, hogy például egyik könyvemet egy kétdiplomás (egyik - mily ellentmondás - történészi) illető azért nem volt hajlandó elolvasni, mert abban az előnevek nagybetűvel írattak.
Magam, a nagybetűs változatot részesítem előnyben, ugyanis a nemesi előnév a családnévhez tartozó tulajdonnév, és nem egyszerű jelző.