[Csaladtortenet 2] Tavaszy és Wendl - XIX. századi fényképek

Beatrix Julianna Philpott csaladfa2 at gmail.com
2018. Feb. 1., Cs, 08:51:35 CET

Kedves Gabor!

Az a korszak, amelyben fenykepet keres (XIX. század), sajnos nehezen
kutathato. Leginkabb ket tipusu forrasanyagban talalhat fotot az illetorol.
Sajat csaladai albumaiban, illetve barki mas csaladi albumaiban, akivel az
illeto kapcsolatban allt. Szokas volt akkoriban fenykepet adni baratoknak,
uzlettarsaknak, ezt hasznaltak nevjegykartya helyett. Igy, ha az illeto
sajat csaladi anyagaban nincs rola kep, sajnos szoba johet akarmelyik mas
csaladi album, mint fellelesi hely. Ehhez viszont arra lenne szukseg, hogy
a kozgyujtemenyek digitalizaljak es keeshetove tegyek a gyujtemenyukban
talalhato tonna szamu fenykepanyagot. Ugyanis a legtobb kozgyujtemeny
(főleg a levéltárak) nem tartja a fotokat elkulonitve, azokat egy anyagban
tartjak azzal a papirhalmazzal, amiben kaptak/vettek, sajnos a legtöbb
közgyűjtemény ezeket fel se listázta (a jogszabályok ellenére, de ez már
egy másik téma).
Csak példa, hogy a legnagyobb magyar fotókat birtokló közgyűjtemény (a
múzeum nevét nem írom le, de mindenki tudni fogja) több millió (!) XIX.
századi fotót tárol bevágva dobozokba, rendszerezés, feljegyzékelés nélkül,
"viselet" címszó alatt. Nagyon sok hátulján a fotón szereplő személy neve
is szerepel, de mivel ezeket a képeket senki nem látja, maradnak
ismeretlenek. Természetesen hivatalosan kutatható/áttekinthető az anyag, a
gyakorlatban viszont nem az, mert nem engednek hozzá senkit, de ember
legyen a talpán aki a heti egyszeri 1,5 órás engedélyezett kutatási időben
végignézi a több millió képet, lehet hogy beletelne 20 évbe is.. De már a
kikérésnél úgyis megállna a történet, mert kikérni csak a kikért anyagot
kategória szerint pontosan leírva lehet, azonban mivel nincsenek náluk
kategóriákba sorolva a képek, nos, huszonkettes csapdája.
Sajnálom, ha elszomorítottam.

Üdvözlettel,

*Philpott Beatrix Julianna*
*genealogist and photo collector*
*genealógus, XIX. századi fotográfiák gyűjtője*
e-mail: csaladfa2 at gmail.com
honlap: http://genealogia.blog.hu/
fényképgyűjtemény: http://www.flickr.com/photos/genealogus/