[Csaladtortenet 2] nevek írásmódja

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2018. Feb. 1., Cs, 09:43:47 CET

Én egyszer kérdeztem meg egy kutatót 2007-ben talán, hogy miért van két
S-sel írva, hogy Erdőss, azt mondta, azzal ne foglalkozzak.
Azóta nem is foglalkozom vele. Sőt, én is ugyan olyan következetlenül
használom az írásmódokat, ahogyan az idők során tették -  a változatosság
gyönyörködtet.

Levéltárban többször tapasztaltam, hogy érdeklődni betért kutatók hosszú
perceket töltöttek annak elmagyarázásával, hogy melyik ágnak hogyan írták a
nevét. A levéltáros pedig türelmesen bólogatva végighallgatta.

Az y-nak semmi köze sincs a nemességhez, mint ahogy az i-nek sem a
jobbágysághoz.
Mutatózáskor maximális módon egységesítek.
Csak a nevek esetleges kiejtett alakjának változásaira figyelek.
(pl. Krassai - Krassi - Karasi,  de nem Megyesi, Medgyesi, stb. ugyanis
utóbbi nem a név, hanem az ÍRÁS változása, ami nem személy, hanem korfüggő
volt.)
Nem hívom katolikus ősömet Stephanus-nak sem, csak Istvánnak.
A nevek írásmódja és a bejegyzés nyelve egy teljesen más iparág...
Ha ezzel sokat foglalkoznánk, a kutatás nem haladna. :)

üdv: Előd