[Csaladtortenet 2] Kor

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2018. Feb. 9., P, 10:59:54 CET

Kedves Lista!

Az én rekordtartó ősömet 115 évesnek írták halálakor 1820-ban és 1743-ban
házasodott, tehát halálakor már legalább 94 éves volt. Mivel a férje, aki
az 1780-as években hunyt el, visszaszámolva 1715 körül született, ezért
valószínű, hogy az említett ősöm több is volt 94-nél és valóban akár több
mint 100 éves is lehetett.

Egyébként egy témába vágó érdekesség: Kossuth Lajosnak nem maradt meg a
keresztelési bejegyzése, mivel leégett a templom pár évvel a születése
után. Amikor az 1800-as évek végén újságírók(?) érdeklődtek nála, hogy
pontosan mikor született, csak az évet tudta megmondani, a pontos
születésnapját nem, mivel, ahogy elmondta, inkább a névnapokat ünnepelték
és sok év távlatából nem emlékszik, hogy mikor is született.
Ha belegondolunk, hogy egy evangélikus, művelt, jómódú nemesemberről
beszélünk az 1800-as évek legvégén, akkor elképzelhetjük, hogy egy
katolikus (tehát a szentek neve napjának még nagyobb jelentőséget
tulajdonító), tanulatlan parasztember mennyire tudhatta a pontos születését
és a korát az 1700-as években és az 1800-as évek elején... Idős rokonaim
mesélték, hogy gyerekkorukban még ők sem ünnepelték a születésnapokat, csak
a névnapokat.

Üdv,
Balázs