[Csaladtortenet 2] Minek hihetünk

Hedvig Gaspar gasparhedi at hotmail.com
2018. Feb. 20., K, 01:34:11 CET

Kedves Éva!

Ez egy nagyon jó kérdés, hogy "Minek hihetünk?".  Ha a saját szemeddel látod az anyakönyvet, annak többé-kevésbé hihetsz (A másolat már más lapra tartozik.).  Egyik felmenőm halálánál a neve helyett a (valószinüleg a halált bejelentő) fia nevét irták be, megjegyezve a felesége nevét, amiből egyértelmüen kiderült, hogy nem a fia halt meg, mert annak nem az anyja volt a felesége (és különben is tudtam, hogy a fia mikor halt meg.).  Láttam anyakönyvben több esetben hivatalos helyesbitéseket, hol az újszülött, hol az anya, hol az apa nevét irták be tévesen.  Sőt olyat is láttam, ahol jóval később, már valaki felnőtt korában derült ki, hogy a születését nem anyakönyvezték, és a testvére, valamint a hajdani keresztszülők igazolták, hogy az illető valóban meg lett keresztelve, és kik voltak a szülei.  Nyilván valami hivatalos eljárásnál derült ki, hogy az illetőt elfelejtették beirni az anyakönyvbe.

Anyakönyvi másolatban találtam olyat egyik nagyanyámnál, hogy lakhelyének egészen más volt beirva, mint ahol ténylegesen lakott a család (A másoló véletlenül egy sorral feljebbi cimet másolta az ő cime helyére is.Emberi hiba, könnyen elkövethető, ha valaki sokat másol.).

Arról pedig, hogy "A család csak tudta az elhunyt korát.", csak annyit, hogy én magam legalább két gyászjelentésben találtam 4-4 év eltérést az elhalálozott valódi korától, sőt egy esetben az egyik gyászoló családtag férjének a keresztnevét is elirták.  Gondolom, ezek pontossága attól is függött, hogy éppen ki csináltatta meg a gyászjelentéseket, mivel a legközelebbi hozzátartozók lehet, hogy éppen mással voltak elfoglalva (már csak érzelmi okok miatt is.), és egy temetésnél elég sok bonyolitanivaló szokott lenni.