[Csaladtortenet 2] Fwd: Lélekösszeírás

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2018. Júl. 31., K, 16:58:57 CEST

---------- Továbbított levél ----------
Feladó: Gyorgy Weber <wegyor at gmail.com>
Dátum: 2018. július 31. 16:58
Tárgy: Re: [Csaladtortenet 2] Lélekösszeírás
Címzett: László Kurdi <agrippa.mv at gmail.com>

Kedves László!

Amikor valaki vállalja a keresztszülői tisztséget, akkor a gyermek vallásos
nevelésének őrzésén kívül vállalja, hogy a szülők elhunyta (jelenlétének
akadályozása) esetén azok helyébe áll. Hogy ez írott jog volt-e, nem tudom
(szerintem nem), de ha csak hagyomány, akkor is máig hat! Nyilván ma
ilyesmire ritkán kerül sor, ráadásul a magyar polgári törvénykönyv
megjelenésével a családjog rendezi az árvák sorsát. Azonban előtte ...

A másik téma: egy település személyeinek beazonosítása valóban izgalmas
feladat. Ahhoz, hogy ez jól sikerüljön, vagy a lehetőségekhez képest
sikerüljön, de legalább ne vegye el a kedvet a továbbkutatástól a "káosz"
amit látni vélsz, ahhoz szerintem két dolog kell alapvetően.
Az egyik, hogy pontosan ismerni kell minden korabeli adatbázis bekerülési
feltételeit, ill. azt, hogy milyen anomáliákkal teljesültek ezek a
feltételek.
Pl. az anyakönyvbe elvileg minden olyan személy szerepel, aki a plébánia
fennhatósági területén megszületett, maghalt vagy házasodott. Ugyanakkor
tudjuk, hogy ez a feltétel szinte soha nem teljesült 100%-ig, különösen nem
az anyakönyvezés megindulását követő első néhány évtizedben. (Gondold csak
meg még ma is vannak olyanok, akik az állami bürokrácia elől is eltűnnek,
százával temetnek ma Magyarországon ismeretlen embereket!!) És ez egyben
azt is jelenti, hogy leélhette valaki szinte a teljes életét anélkül, hogy
megjelenne a település anyakönyveiben (mert sem ott nem született, sem ott
nem hunyt el, és még csak ott sem házasodott). Viszont ettől még a helyi
adólistán, lélek-összeírásokon, stb. szerepelhet.

A r.k. lélekösszeírások általában a (húsvéti nagy gyónás időszakában
összeírt) gyónóképes lakosságra vonatkoztak. Általában.....és évente
egyszeri minta - ha ugyan minden évben készült ilyen!  És hogy a gyónóképes
mit jelentett akkoriban, már annak meghatározása sem biztos, hogy
egyértelmű. Pl. az egyik feltétele ennek (ma is), hogy az illető elsőáldozó
legyen. Ha valakinél ez kétséges, akkor nem járulhat szentáldozáshoz,
vagyis minek gyónna?? Az adólistákn az adómenességet élvezők nem
szerepelnek, hiába korabeli a lista ... . Stb.

Márpedig a török után az egyházmegye, sőt, a vármegye is éppen csak
felállni készült, aligha volt a jelzett időben a településnek olyan
lelkipásztora, aki évtizedekre visszamenőleg ismerte a falu (nagy
valószínűséggel friss migráns, és viszonylag gyorsan cserélődő) lakóit. És
ez a kérdés már el is vezetett a korabeli belső migráció kérdéséhez, mely
témában - ha szerencséd van -, találsz helytörténeti összegzést. (Ha nincs
szerencséd, akkor szép életre szóló kihívás elkészíteni egy ilyet, lásd
Kurucsai-Wéber: Regionális családkönyv a közép-Alföld kis régiójának
hasonló célú feldolgozását!)

A másik alapvető dolog szerintem egy ilyen lista elkészítéséhez, hogy
rendelkezésre áll a település teljes családkönyve. Vagyis a helyi anyakönyv
időrendi sorrendben felvett adatai ABC sorba rendezett családokká
konvertálva felmutatják a plébánián szentségkiszolgálást igénybe vett
személyek családba rendezett listáját. Ehhez a települési
családkönyv-listához lehet hozzárendelni a többi lista (lélek összeírás,
adóívek, vizitáció adatai, Historia Domus, képviselő-testületi
jegyzőkönyvek, árvaszéki iratok, móringlevelek, a földbirtokossal
szerződést kötők iratanyagai, stb.) személyeit, még a személynevek eltérő
írásmódja ismeretében is - vagy épp azokat ilyen módon is feltárva! Végül
mindezt ki lehet (kell) egészíteni a környező települések anyakönyveinek
korabeli bejegyzéseivel, ha helyesen tesszük fel, hogy a jobb állapotokat
kereső korabeli lakosság mozgása valóban létező jelenség volt. És ha igen,
akkor megint csak (de most már regionális szintű) helytörténeti ismeretek
segíthetnek, hogy adott helyről miért, és hová mentek szívesebben a lakók.
Pl. ha a r.k. vallási türelmetlenség szigora elől ment máshová
egzisztenciát teremteni, akkor felesleges a szintén r.k. szomszédos
településen keresni a nyomát, érdemes a legközelebbi református település
korabeli iratanyagát átnézni. (De persze ez most csak egy példa, odébb
állhattak a magas adók, az előnytelen természeti adottságok [erdős terület
szántóvá tétele kézi erővel nem kis kihívás lehetett..., vagy  rendszeres
árvízveszély], stb. miatt is.)

Ha tehát nem áll rendelkezésedre a település családkönyve (s nyilván nem,
mert különben a kérdés fel sem merült volna itt), akkor az első lépés, hogy
elkészíted. Ez egy ilyen méretű község esetében max. két év. Ezután erre a
gerincre felfűzöd a társforrásokban megismerhető személyeket - újabb két
év. Figyelembe véve, hogy nyilván más dolgod is van, legyen summa max. 5 év
éjszakai hobbimunka (luxuskörülmények között, mert a netről ma már szinte
minden fontos irat elérhető, ha a veszprémi egyházmegye anyakönyvei s fent
vannak a neten, levéltárazni nem is kell - ugyanis 1993 előtt Törökkoppány
egyház-igazgatásilag oda tartozott ), és te leszel Törökkoppány
helytörténeti császára. Életre szóló kaland, szerintem megéri!
A végén persze csak azt remélheted, hogy az általad említett káosz egy
részét sikerült átláthatóvá tenned, a maradék adatokban pedig valamely
szempont szerinti csoportosítást tudsz majd létrehozni. De jó eséllyel
100%-ig minden embert nem fogsz tudni beazonosítani a többféle listáról
ekkor sem. De eddigre már mindegyiket személyesen ismered....😉
üdv:
gy.