[Csaladtortenet 2] DNS vizsgálat

Dr. Imre Sándor imre at hit.bme.hu
2018. Már. 2., P, 12:59:00 CET

Kedves Tamas!

Fontos szem elott tartani, hogy a megadott szazalekok nem a a multbeli
nepesseggel, hanem a jelenlegivel osszevetve ertendok. A ketto kozott
termeszetesen biztos van nemi korrelacio, de az egy az egyben
megfeleltetes felrevezeto lehet. Azaz nem arrol van szó, hogy az oseid
15-16%-ban del-europaiak voltak, hanem, hogy a DNS-ed 15-16%-ban
hasonlit a most ott elokere. Ad abszurdum az is elofordulhatott volna,
hogy magyarok nagyobb szamban mozogtak a kozepkorban delre, mikozben az
oseid egy metert sem mozdultak Pusztavacsrol az orszag kozeperol es
megis ugyanezt az eredmenyt kapnad. Raadasul meg ha el is fogadnank,
hogy a jelenlegi es a korabbi populacioinak osszetetele megegyzezik,
akkor is a 15-16% a DNS-edben megorzodott oseidre vonatkozik es nem az
osszes osodre, hiszen sokak genjei a rekombinacio miatt mar reg kiestek
a leszarmazottak DNS-ebol. Azaz, jo esellyel meg a testvered eseteben is
mas szazalekok jonnenek ki. De a 15-16% azert mindenkeppen elegendoen
nagy, hogy erdemes legyen a deli kapcsolat utan nezni :-) (az 1-2%-os
tetelek batran elvethetok, ezek a hasznalt statisztikai modszerek
hibahataran belul vannak)

Erdemes a gedmatch.com-ot felkeresni ott tobbfele elemzes is elvegezheto
(melyek hasonlo, de eltero szazalekokat hoznak ki) es regeszeti
mintakkkal is ossze lehet vetni a sajatodat.

udvozlettel
Imre Sandor