[Csaladtortenet 2] kutatási határok értelmezése

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2018. Már. 20., K, 20:56:54 CET

Kedves Listatársak!

Egyik kutatótársunk kérdéssel fordult hozzám, amire nem tudtam a korrekt
választ. Abban bízom, Ti tudtok segíteni!
Kollégánk Borota település helytörténeti és anyakönyvi adatbázisát készíti
el, előbbi hamarosan megjelenik egy budapesti helyszínen levezényelt
könyvbemutató keretében (erről hírt kap majd ez a lista is!), utóbbival
kapcsolatban kérdezi:

*"Eljutottam oda, hogy bizonyos kérdéseket nem tudom hogyan kell értelmezni
és kezelni. Itt a születés/házasságkötés/halálozás dátuma az, amit nem
értek. Ha 1958-ban házasságot kötött személyek adatait közölhetem, akkor
hogyan tudom betartani a születésük közölhetetlenségét, hiszen a
menyasszony születhetett akár 1942-ben is. Az ő születése pedig már közlési
(kutatási) tilalom alá esik. A másik dolog: meghal valaki 1988-ban, de
csecsemő- vagy gyerekkorban. Ez közölhető vagy nem? Születési idejének
közölhetősége (kutatása) tilalom alá esik. Ezek a kérdések hogyan
értelmezhetők? Van erre valami iránymutatás? (Mennyivel egyszerűbb volt a
középkorral foglalkozni J) "*

Nyilvánvalóan arra van tehát szükség, hogy első lépésben magát a
jogszabályt megismerjük, ezért jó lenne tudni, hogy pontosan hogyan is szól
a jogszabályi korlátozás!

A szerző természetesen szeretné elkerülni, hogy nyomtatásban védett adatot
tegyen közzé, és utóbb emiatt kényelmetlen és kellemetlen jogeljárás
közepén találja magát.
A kérdéskör viszont nyilván érint más szerzőket is (települési családkönyv
íróként engem is), ezért merem itt feltenni (túl a bizakodáson, hogy
érdemben válaszoltok).

Segítségetekben bízva,
üdv.
gy.