[Csaladtortenet 2] Bischitzky család Pápa

Gabor Simonics simonics.gabor at gmail.com
2018. Már. 30., P, 13:50:50 CEST

Szia,

Mindkét épületet műemlékké nyilvánították. A műemlékké nyilvánítás jogszabály
(miniszteri rendelet) alapján történik, amit többnyire kutatás és műemléki
dokumentáció készítés előz meg, mely az épület tulajdonságait, értékeit
rögzíti, de építéstörténet (ki, mikor, milyen módon építette, bővítette) és
település történethez kapcsolódását is kutatják. Volt egy időszak, amikor
egyszerűsített eljárással történt a műemlékké nyilvánítás (ilyen esetben
kevesebb a rendelkezésre álló információ). Mindenesetre *műemléki
hivatalban, település, megye és az országos levéltárban* is lehetnek adatok
(terv, leírás, szerződés, végrendelet), illetve Országos Széchenyi Könyvtár
képeslapgyűjteményében is találtam már másik épület esetében eredeti,
XIX.sz-i állapotról fotót, ami a környezetet, használat módját is ábrázolta.

A két épület egész más időszakban épült, az időpontok alapján kapcsolódhat
is a vagyon elemmel rendelkező, az ingatlan kezelését végző családfa ág
(alapíthattak hitbizományt...), de az esztergomi épület építője a kutatott
ág oldalági rokona, vagy csak névrokona lehetett.
Pápai épület a levélben szereplő család előtti időszakban épült, azaz a
család ősei, vagy őseinek oldalági rokonai építhették. Mivel ez lakóépület,
így anyakönyvekben, 1800as évekbeli *összeírásokban* esetleg kereshető,
hogy kik laktak ott az egyes időszakokban.

Pápai B.ház 1770ben épült
http://muemlekem.hu/muemlek?id=10193
Esztergomi B.ház 1863 ban BJános építette
http://www.muemlekem.hu/muemlek?id=6248

üdv