[Csaladtortenet 2] [MACSE: 17768] Felekezeti anyakönyvek indexelése

Beszeda László beszeda.csalad at freemail.hu
2018. Május. 21., H, 21:01:24 CEST

Köszönöm Csaba komoly összefoglalóját. A legfontosabb az a csapat amelyik viszi a projektet. Erről a "polgári" csapatot érdemes megkérdezni, de azt hiszem ők most is a teljesítményük határán vannak. Csapatot kell toborozni. Ezt főleg az indexelők közül lehet, de itt az alakalom a jelentkezésre. Ami a jogi kérdést illeti, szerintem - magánvélemény - könnyebb a megoldás, mint amilyennek látszik.Akikkel én beszéltem azok nyitottak voltak az indexelési ötletre, a gond a FS fotókkal van. Még ha azok már nem is egyházi tulajdonban vannak, jobb lenne a megegyezés.Nem minden a pénz, pl a evangélikus vagy református anyakönyvek kutathatók online helyi könyvtárakban.Szóval tárgyalni kell az egyházakkal, vagy legalább a helyi egyházi levéltárakkal. Talán összehozható egy sikeres együttműködés. Mindenkinek ez az érdeke, hisz azok aki nagy tételben indexeltek, már így is közzétették - Excel formában - az adatokat, és egyszer valaki felteszi adatbázisként is. Beszeda Laci
"Dr. Hatvany Béla Csaba" <csaba at hatvany.de> írta:

Kedves Listatársak!

Ismét előkerült a felekezeti anyakönyvek indexelésének kérdése. Többek között elhangzott ez a kérés is: Miért nem foglalkozik a MACSE a felekezeti anyakönyvek indexelésével?

Erre a kérdésre próbálok itt az informatikus szempontjából válaszolni. Ezt többször is megtettem már ezen a listán és magán levelekben is, és most is megteszem - hátha segít.

A következő feltételek teljesítése szükséges ahhoz, hogy az informatikus kódolni kezdjen:

-) szükség van egy projekt felelősre;
-) szükség van egy ellenőrző csapatra;
-) meg kell állapodni egy egységes indexelési sablonról: az Excelek elnevezése, az oszlopok tartalma és sorrendje, a segítő makrók megállapítása, stb.;
-) el kell dönteni, hogy a három anyakönyv típus mellett (sz, e, h), felekezetek szerint is felbontjuk az anyagot vagy nem;
-) el kell dönteni, hogyan indexeljük a keresztneveket (erről az eddigi próbálkozások során nem tudtak a felek megegyezni): mit rögzítünk Frantiscus, Franziskus, Franz, Frantz, Ferencz vagy Ferenc.

Mindezekre a feltételekre azért van szükség, mert egy ilyen projekt egy adatbázis-vezérelt projekt. Ilyen projektek fejlesztésében az adatbázis tervezése (database design) a fejlesztés mintegy 30%-át teszi ki. Ha az adatstruktúra nem megfelelő, nagyon nehezen lehet később módosítani és legtöbbször a fejlesztést előröl kell kezdeni.

Ezen feltételek teljesítése Rajtatok, az érdekelteken, múlik. Ha ezek a feltételek teljesültek, akkor - ezt már többször kijelentettem - elvileg  vállalom a projekt fejlesztését. Azért csak elvileg, mert van egy feltétel, ami nem Rajtatok vagy rajtam múlik: biztosítani kell, hogy a projekt jogtiszta legyen. Ez lenne a jogászok feladata, de sajnos, eddig egy jogász sem vállalkozott erre. A jogtisztaság kérdése azért merült fel, mert egyes egyházak saját anyakönyveit digitálisan, de díj ellenében, elérhetővé tették.  Nem lekérdezhető adatbázisok segítségével, hanem böngészhető digitális fényképek segítségével. Ezzel szemben egy lekérdezhető adatbázis hatalmas előnyt élvez, azaz "üzletet ront". Ezt kellene a jogászoknak tisztázni. Itt nem érdemes laikus véleményeket (de az FS is...; igen, de ők csak a születéseket...; stb.) felvonultatni. A MACSE csak jogtiszta projektet fogadhat el.

Ha ez a kérdés is tisztázódik, akkor gyakorlatilag is hozzáfoghatunk a projekthez.

Ha úgy gondoljátok, hogy mindehhez egy bizottság létrehozása szükséges, akkor hát rajta! Ehhez nem szükséges az Elnökség.
Végezzétek el a szükséges feladatokat és mutassátok meg az eredményt!

Üdv,
Csaba

--
A Magyar Családtörténet-kutató Egyesületet (MACSE) levelezőlistája

A lista szigorúan csak az Egyesületünk életével kapcsolatos leveleket fogad. Például a tagsággal, a honlappal, az adatbázisainkkal és más projektjeinkkel, a MACSE vacsorákkal, a rendezvényeinkkel, stb. kapcsolatos leveleket várunk a listára. Szigorúan tilos a listára politikai, világnézeti, vallási vagy más az Egyesületünk életével nem szoros kapcsolatban levő témákkal foglalkozó leveleket küldeni.
A lista címe: macse at googlegroups.com
A lista honlapja: http://groups.google.com/group/macse?hl=hu