[Csaladtortenet 2] felekezeti anyakönyvek indexálása

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2018. Május. 21., H, 19:45:11 CEST

Kedves Ili!

Ez az Excell  alapból a macse honlapról származó sablon (most csak a
keresztelésit mellékelem a példa kedvéért), melyet én bővítettem ki úgy,
hogy ha majd esetleg mégis az eredeti táblán lehet csak feltölteni, akkor
egyszerűen csak ki kell törölni a pluszba beszúrt oszlopokat. Ha kitörlöm
az általam utólag beszúrt oszlopokat (és az első sort), akkor az
oszlopsorrend is visszaáll eredeti firmájára, bár úgy tudom, hogy az
oszlopok sorrendje irreleváns az adatbázis létrehozásakor az első sor
cellatartalma vezérli a feltöltést.

Az 1. és a 2. sor szövegméretét a feldolgozás idejére le lehet
kicsinyíteni, ill. az oszlopot a lehető legkeskenyebbre összehúzni, hogy
csak a lényeg látsszon. Az aktuálisan felesleges oszlopokat pedig el lehet
rejteni.  Így a képernyőn több oszlop látható egyidejűleg. Ugyanígy az 1.
sort is el lehet rejteni, ill. a 2. sort összébb húzni, ezzel több hasznos
sor látszik a képernyőn.

A 0-t tartalmazó cellák automatikusan kitöltődnek a rájuk mutató cella
kitöltésével. Ahogy a sorfeltöltésekkel halad az ember, ezt a formátumot
legkésőbb az utolsó formázott sor kitöltése előtt tovább kell másolni az
lejjebb lévő sorokra! [soron belül a formázott - 0-t tartalmazó - cellákat
kijelölve a kijelölés j. alsó sarkára vitt kurzorral - ha az átváltozott
kicsi tömör fekete keresztre - egyszerűen és gyorsan le lehet húzni akár
több ezer sorra is a formátumot!]
Ilyen formázást egyébként Te magad is könnyen létrehozhatsz, ha ez
aktuálisan gyorsítja a feltöltést!
Tehát pl. a megkeresztelt gyermek családneve automatikusan beíródik, ha
beírod az apa vezetéknevét! Viszont ez a megoldás figyelmet is igényel, ha
ugyanis illegitim a gyermek, és nincs apai vezetékneve, akkor neked kell az
anya vezetéknevét beírnod a gyerekhez is. (Az apa vezetékneve helyét pedig
felül kell írni egy $ jellel!)
Ugyanígy a születés éve és hónapja is beírás után megjelenik a keresztelés
éve-hónapja celláiban, de ha hónapváltás miatt az előzőben született, és a
következőben keresztelték, akkor az neked kell átírnod.
Ez bonyolultnak hangzik, valójában gyors és gördülékeny, amint megszokod.

A $ jel üres cellákba kerül, de ezeket nem kell egyenként beírni a
feltöltés során, hanem a végén a 'Kezdőlap'-'Keresés és kijelölés'-'Csere'
(azon belül: 'Egyebek-'Ha ez a cella teljes tartalma' bekapcsolásával!)
ablak használatával az összes üres cellát egy kattintással kitölti ezzel a
jellel. A 'Keresett szöveg' mezőt ez esetben üresen hagyod, a 'Csere erre'
mezőbe pedig beírod a $ jelet. Az 'Összes cseréje' ikonra rákattintva
kitölti az összes üres cellát (a teljes oldalon, vagy a kijelölt
tartományban) $ jellel. De ahhoz, hogy ez a Csere funkció működjön, az
elrejtett oszlopokat és sorokat fel kell oldani!

Az 1. oszlop adattartalmán lehet vitatkozni, alapból ugyanis fontos, hogy *egy
cella egy adatot tartalmazzon*, itt pedig hiányzik a település neve, de
szerepel a kötet és a kötetben megtalálható évkör. Itt végül egy oszlopot
be fogok szúrni, aminek minden cellája a Kiskunmajsa szót fogja
tartalmazni, és lehet, hogy a kötet szám, ill. a hatóköri évszámok is külön
oszlopba kerülnek.

Az AL (Megjegyzés) oszlop adattartalma is lehet vita tárgya, valószínűleg
az általam alkalmazott megoldás nem lesz jó. Most ugyanis minden olyan
megjegyzést, mely az anyakönyvben is szerepel, idézőjelben hozom, és egy
cellán belül tartottam azon észrevételeket, melyeket feldolgozóként
fontosnak tartottam feljegyezni. Ezeket a végső verzióban két külön
oszlopba (idézőjel nélkül) célszerű szétszedni. (Anyakönyvi megjegyzés, és
Feldolgozói észrevételek megnevezéssel.)

Problémát jelentett a B oszlop (az anyakönyvi lap száma) is. Ugyanis
szerintem alig akad olyan felekezeti anyakönyv, melynek el ne írták volna
(legalább egyszer) az oldalszámozását. És akkor kérdés, hogy melyikkel
folytassuk: a numerikus következővel, vagy őrizzük meg az anyakönyvi
elírást mi is? Én az előbbi megoldást választottam, de minden olyan
cellához megjegyzést fűztem, melytől (ismét) eltolódik a sorszámozás. Ez a
megjegyzés-hozzáfűzés nem a legalkalmasabb formája a figyelemfelhívásnak,
ezt az észrevételt nyilván át kell majd tennem a most még nem létező
'Feldolgozói észrevételek' cellába. Hasonló nehézség jelentkezik a
sorszámozások elírása-felülírása esetén a C oszlop kitöltésénél is!

A vezetéknevek mindig a talált (kiolvasott) formában maradnak (akkor is, ha
már ismert módon nem azt a formát használja a dinasztia), a keresztnevek
mindig a mai hivatalos magyarnak megfelelő verzióba átíródtak - ha van
ilyen. Ha nincs, akkor maradnak eredeti formában. Tehát pl. a Rosalia, a
Rozinka, a Rózsa, stb. mind Rozália formában szerepel.

A kitöltés gyorsítása érdekében a gyakran ismétlődő celláknál rövid kódot
alkalmazok. Pl. a származási hely rovatba csak Majsát írok, mely a
későbbiek során a további cellakitöltésnél az M betű beírásával
automatikusan kitöltődik. Figyelek arra, hogy más település kódja ne M-mel
kezdődjön. S a végén a már ismertetett Csere funkcióval kicserélem az
összes Majsát Kiskunmajsára - ha ez a cella teljes tartalma! Hasonlóképp
lesz a Jászszentlászló a feltöltéskor László (az L beírására automatikusan
beíródik a László), stb. Egy anyakönyvi kerületben (plébánián) a feldolgozó
nyilván ismeri az összes előforduló fília nevét!

A kettős vezetéknevek ebben a verzióban egy cellában szerepelnek, ez is
lehet vita tárgya, szerintem két cellába kéne szerepelniük, de Solymosi
Tamás szerint ez így OK. (Hármas vezetéknévről nem is beszélve, de ilyen
Majsán nincs.) A kettős keresztneveknél már a második névnek külön oszlopa
van, de a 3.-nak már nincs, így a Gáspár Menyhért Boldizsár nevű
fiúcskáknak a Gáspár (1. cella), ill. a Menyhért Boldizsár (2. cella)
formában szerepel a keresztneve.

Vannak nagyon ritkán előforduló adatformák, melyekre nem tűnik logikusnak
külön oszlopot kreálni. Pedig talán mégis kéne! Pl. a keresztszülők néhol
megjelenő jogállása, eltérő vallása, stb. Itt az AE és az AH oszlopok
létrehozásával találtam meg az alternatívát, ide kerülnek a keresztszülők
minden egyéb attribútumai (ifjabb, idősebb, református, szolga, házastársa,
stb.), elismerem ez is lehet vita tárgya.

Mint látod, az AC és az AF oszlopom felirata nem keresztapa, ill.
keresztanya vezetékneve, hanem 1. keresztszülő vezetékneve, ill. 2.
keresztszülő vezetékneve. Ugyanis gyakori, hogy a keresztszülők vagy nem
házasok, vagy csak egyedül szerepel valaki. Ez a táblázat nem kezel
kettőnél több keresztszülőt, de bármikor be lehet szúrni, ha szükséges
további oszlopokat erre. És egyébként is bárhová be lehet új oszlopokat
szúrni, ha szükséges.

A feltöltés során én egy anyakönyvi oldallal dolgozom (nem soronként
haladok), vagyis az egy anyakönyvi oldal független változóinak értékét
egymás alá beírom. Ez   cellamásolással gyorsítja az adatfeldolgozást. (pl.
a szentségkiszolgáló pap neve-jogállása vagy az év-hónap gyakran azonos egy
lapon belül. Nem kezdem leírni soronként ezt az adatot, hanem lehúzom a
cellatartalmat egérrel az összes sorra, és kész.)
A cellák között (soron belül) tabulátorral ugrálok, a megkezdett beírások
legtöbbször automatikusan kitöltődnek (persze figyelni kell, hogy azt
tölti-e be a rendszer, amit én is szeretnék beírni!), szóval ezzel a
megoldással viszonylag gyorsan (átlag 23 perc/18 soros anyakönyvi lap)
halad az amúgy lélektelenül unalmas munka.

Ezt a hosszú litániát csak azért írtam le, hogy érzékeltessek, *csak egy jó
kis sablon formai kialakításáért még mennyi vitatkozni-megbeszélni való*ja
van az érdeklődő kutatóknak! És a végső eredmény természetesen
felekezetenként eltérő lesz!

És ismétlem, szerintem létre kéne hozni ilyen
felekezetenkénti/anyakönyvtípusonkénti omnipotesn sablonokat! Ez még nem
jelentene semmi mást, mint egy szolgáltatást a tagoknak, akik
használhatják, vagy elkerülhetik. Hogy kell-e, érdemes-e gyűjtenie is az
egyesületnek az ilyen táblázatokat, az ettől még lehet évtizedes purparlé
tárgya! De közben az adatok egységesített formában gyűlnének a tagoknál!

üdv:
gy.