[Csaladtortenet 2] egyházi akv-k

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2018. Május. 24., Cs, 21:01:21 CEST

Kedves Sári!
Abszolút igazad van, a sablon elkészítése előtt meg kell határozni a pontos
célt, amire a sablon készül.

Tekintve, hogy a macse vezetősége érthető módon egyelőre nem kívánja a
felekezeti anyakönyvek indexálásából generált adatbázis létrehozásának
nehezen rágható falatát lenyelni, ezért szinte akadémikus is a kérdés, hogy
ki (főleg én) milyen sablon létrejöttét tartja hasznosnak.

Ettől függetlenül készül egy próba sablon (az 1.0 verzió épp most készült
el) a r.k. keresztelési akv-ek indexálásának egységesítése érdekében. Ha ez
végül a fejlesztők körében elfogadásra kerül, akkor a következő lépésben
meg fogjuk vizsgálni, milyen lehetőség van a kész sablont a többi felekezet
anyakönyvi fejlécének adattartalmához passzintani - vagyis lehet-e egyfajta
vallás közti (ha úgy tetszik, omnipotens) felekezeti keresztelési
(születési) anyakönyvi sablont létrehozni. Ha nem, akkor a beemelhetetlen
felekezetekre külön sablont kell majd készíteni.

Anélkül, hogy a véleményemnek különösebb jelentősége lenne, jelzem, hogy
szerintem alapvetően olyan sablont kell a kutatók kezébe adni, mellyel - ha
szeretnék - lehetőségük legyen az adott felekezeti anyakönyv minden (
*MINDEN!!*) adatát feldolgozni. Ha már adatbázis ... Aki pedig megelégszik
egy valamilyen szempont szerint kimazsolázott adatfeldolgozással, az is
megtehesse ezt (a nem használt oszlopok elrejtésével). Szintén
magánvélemény - és nincs hatással a készülő sablon formájára -, hogy a
felekezeti anyakönyveket nem kell összekapcsolni az anyakönyvi oldalakkal.
Ha az adatbázisból könnyen megismert adatot eredetiben is ellenőrizni
szeretné a kutató, akkor a netről könnyen elérhető anyakönyvekben könnyen
megtalálhatja - és az idő előrehaladtával ez egyre inkább igaz lesz.
Viszont egy alapos és részletes adatbázis haszna messze több, mint elsőre
gondolnánk! De ez is akadémikus gondolkodás, mert nincs tervbe véve a
macsé-ban felekezeti anyakönyvek feldolgozásából felállítható adatbázis
létrehozása.

Az biztosnak látszik, hogy ha majd ez esetleg megváltozik, akkor
függetleníteni kell majd a gondolkodást a sok energiával felállított
polgári anyakönyvek adataiból képzett adatbázis víziójától! A polgári
anyakönyvek ugyanis már közhiteles dokumentumok, melyekben az adattartalom
(kivételekkel nem példálózva) csaknem 100%, és az elírások is pontos
formula szerint kerülnek javításra. Itt kiváló megoldás a szűkített
indexálással létrejött adatbázis anyakönyvi képhez csatolása.
Ezzel szemben a felekezeti anyakönyvek - különösen időben visszafelé
haladva - sem nem teljesek, sem nem pontosak, sokszor még csak nem is
olvashatóak.  Például az egy bejegyzőre jellemző írásmód, ismétlődő hibák,
egyedi (rövidített) latin, szegényes adattartalom,  stb. megnöveli az egy
rekordon belüli "mellékes adatok" jelentőségét! Vagyis ezek indexelésében -
szerintem - új gondolkodásmód kell. Későbbi, tudományos célokra is alkalmas
adatbázis alapja csakis a teljes feldolgozás lehet. (Tessék megismerni a
Kalocsai Érseki Levéltár Kalocsa-Sárköz adatbázisát!) És persze, így sokkal
lassabban lehetne haladni. De hogy ettől miért jelentkeznének kevesebben
indexálására, nem értem! Riasztó lenne az alaposság?

De tényleg, sem erről, sem a felekezeti indexálás, ill. az abból
felépítendő adatbázis még ezerfelé szétágazó kérdéskörének egyikébe se
érdemes most belevágni, csak a zabot hegyeznénk. Várjuk meg az első
próbasablon fogadtatását. És akkor majd szükség lesz például az evangélikus
(meg a református, stb.) anyakönyveket ismerők segítségére is! De még a
sablon elfogadása és közzététele sem jelenti majd, hogy a kutatóknál az
egységesített sablonba gyűjtött adatokból adatbázisa lesz a macse-nak! Sőt,
nem lesz! De ettől egy ilyen sablon még hasznos szolgáltatása lehet az
egyesületnek.

üdv:
gy.