[Csaladtortenet 2] egyházi akv-k

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2018. Május. 29., K, 10:02:50 CEST

Kedves Gábor!

Sajnos számítástechnika világában nehezen boldogulok, s csak a kezdők
óvatos lépéseit ismerem. Így arra a nehezen megválaszolható kérdésre sem
tudom a választ, hogy vajh milyen programban érdemes anyakönyvi adatokat
rögzíteni.
De azért vannak kapaszkodók:
Az általam ismert legprofibb települési családkönyvet (sőt, könyveket, mert
több könyv is készült a programmal) excellben írták!!!!
(Itt valami olyan programot kellett a kitöltött három - keresztelési,
halotti, esketési -, excell táblához írni, mely az azonos személyeket
összekapcsolta, s így már családonként kezelve lehetett kinyomtatni.)

S tudtommal szinte minden családfakészítő program képes az excell
táblázatból (egy rafinált .csv vagy valami ilyesmi köztes lépés után)
adatbázist generálni!!!!

Ráadásul, ha csak egy jól kialakított excellben vannak meg az adatok (és
nem konvertáljuk sem családfakészítő programba, sem saját munkalapok közti
összekapcsolást nem végzünk), akkor is az Excell önmagában remekül
használható a Kereső és Szűrő funkciókkal.

Vagyis: nagyon nem lehet mellélőni, ha egy jól felépített excellben
dolgozzuk be az adatokat! Ha mi magunk nem is (én például nem) vagyunk
képesek az így elkészült excellből családkönyvet vagy adatbázist
létrehozni, ehhez már biztosan kaphatunk varázsujjú kutatótársaktól
segítséget!

Itt az alapig kéne eljutni: legyen egy olyan egységes excell sablon, mely
lehetővé teszi az adatok olyan formátumú begyűjtését, amiből azután - ha
igény van rá - további konverziókat lehessen elvégezni!
Jelenleg az a helyzet, hogy ki-ki otthon a saját esze, lehetőségei,
képességei alapján összeállított (és jónak tartott) excelljében gyűjti az
adatokat, melyeket aztán majd nem lehet egységes adatbázissá alakítani,
akkor sem, ha ilyen szándék (mindkét oldalról együttesen) felmerülne! A
mindkét oldal alatt most az adatok birtokában lévő egyént, ill. az
adatokból adatbázist létrehozó, s azt gondozó, közzétevő egyesületet értem.
Egyelőre ott tartunk, hogy a tagság többsége otthon őrzi a saját adatait
(nagyon helyesen), ill. az egyesület sem szándékozik beleállni a felekezeti
adatgyűjtésbe (nagyon is érthető okokból).
De ez könnyen megváltozhat!

Nekem az a vízióm (és elismerem, hogy talán nincs igazam), hogy előbb-utóbb
mindenki meghal. Azok is, akik bőszen gyűjtötték a saját kis excelljükbe
(vagy bármilyen más módon) a családfa adataikat. És még mielőtt
meghalnának, szembesülni fognak azzal az elkeserítő érdektelenséggel a
saját családjukon belül, mely kérdésessé teszi egész életük hobbijának
értelmét: ki foga kezelni, frissíteni, továbbadni, megőrizni azt a hatalmas
energiákkal létrehozott munkát (adatbázist, honlapot, excell táblát, stb.),
amit elkészített? A jövőnek szóló adatmegőrzés egyik legjobb módja a
könyvkiadás (a maga sajátos ezerféle nehézségével), ill. az adatok
közgyűjteménybe történő leadása. Mondjuk például kézenfekvő olyan
szervezetnek átadni, akikről a leginkább feltehető, hogy meg is becsülik:
genealógia és excell tábla együttes esetében ez ma Magyarországon leginkább
a macse. Nekik van eszközük, képességük és szándékuk erre leginkább. S
minél nagyobb lesz az adatbázisuk, annál bizonyosabb, hogy megőrződik a
jövőnek, mert előbb-utóbb átlép majd egy olyan határt, amettől már nemzeti
értéktárrá válik!!
Na most, ha ez a vízió igaz, akkor nincs mese, egységesített sablont kell a
kutatóknak felkínálni, hogy mindazoknak, akik egyetértenek a víziómmal,
lehetőségük legyen olyan formában leadni majd az otthoni adatait, amit a
macse kezelni is képes!

Ezért dolgozunk most páran (nem egyesületi megbízásból, csak
magánkezdeményezésre). Ha nincs igazunk, akkor ki-ki továbbra is
használhatja a saját maga által kialakított excell tábláját, vagy bármely
más adatrögzítőjét. Ha igazunk lesz (valós igény lesz rá), akkor a sablon
felkerül a honlapra, és sokan letöltik majd, sőt, át is alakítják a saját
adatbázisukat a közös sablonnak megfelelő formátumra, hogy ilyen módon is
megőrződjék a munkájuk, így is szolgálják a következő nemzedékek
genealógusait.

Amennyit én tudok az excellről, annak alapján az látszik fontosnak, hogy a
jól kialakított excell alapszabálya az egy cella = egy adattal. Az ilyen
táblázatot nagyon könnyű később átalakítani. A cellánként több adatot
(szót) tartalmazó excell táblák későbbi átalakítása sokszor nehezebb, mint
újra írni az egészet!
Sokszor úgy érzem, hogy az excelltől óvakodnak a kutatók, nehéznek és
bonyolultnak tartják (az is!), ezért bele sem vágnak a megismerésébe. Pedig
ez hiba. A sakkhoz, vagy a vallásos élethez hasonlítanám: mindenki olyan
mértékig ássa bele magát az excellbe (sakkba, vallásosságba), ameddig az
neki képességei, érdeklődése, lehetőségei, stb.) alapján jól esik. És a
visszakapott eredmény is a befektetett munkával lesz arányos. De ahogy a
kicsi sakktudás is jó érzés, vagy a kicsi hit is bevisz a örökkévalóságba,
úgy a kicsi excell ismeret is már nagyon hasznos, sokszor elégséges is egy
település anyakönyvi adatbázisának létrehozásához!

üdv:
gy.