[Csaladtortenet 2] válás 19. század végi módra

Anna Gősiné Greguss ggacs4 at gmail.com
2018. Sze. 4., K, 15:15:10 CEST

Kedves Kutatótársak!
Egy példa arra, hogy hogyan találták meg a kiutat az emberek a házasság
felbonthatatlanságának problémájából, amikor egy szabályozás kezd nem
megfelelni a kornak. Íme a történet.

Régóta foglalkoztatta a családunkat, hogyan válhatott el dédapám
törvényesen kétszer is 1895. október 1. előtt.
szili Török Aladár, római katolikus dédapám 1887.08.18.-án feleségül vette
szintén rk első feleségét, Nagy Irént. Az első gyerek születése után el
akartak válni, de ez a katolikusoknál ugye nem nagyon megy.
A megoldás:
1890.04.22.-én Nagy Irén és másfél éves kislánya áttért az unitárius hitre,
majd május 15-én követte őt Aladár is.
Így már elválhattak (ennek a pontos módját még nem tudom, de az
unitáriusoknál ez lehetséges) és elvált emberként dédapám 1890.10.21.-én
már meg is köthette  az unitáriusoknál második házasságát, a katolikusnak
született Röser Lidiával. (Egyébként Nagy Irén nem ment újból férjhez,
Török Aladárnéként halt meg 1918-ban.)

Ez a házasság is válással végződött, még a polgári anyakönyvezés kezdete
előtt, itt is egy kislány születése után max. három évvel. (Röser Lidia
áttéréséről nincs adatom, de 1894-es eljegyzéséről és új házasságából
született két törvényes lányáról igen.)

szili Török Aladár pedig 1895.11.04.-én, immár polgári házasságot köthetett
a katolikus Ferenczy Leóna dédanyámmal. Ennek a házasságnak az vetett
véget, hogy - a családi legenda szerint - az Őszirózsás Forradalom hírére
dédapám olyan mérges lett, hogy megütötte őt a guta... (a halotti anyakönyv
szerint a halála oka tényleg agyvérzés volt).
Így oldódott meg egy családi rejtély.

+1 találat: Az unitárius anyakönyvek böngészése közben meglepve fedeztem
fel Ferenczy Leóna nagybátyjának és feleségének áttérését is 1891-ben.
Üdv,
Anna