[Csaladtortenet 2] Német betelepítés Óbudára - Honnan jöttek?

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2019. Ápr. 10., Sze, 10:52:16 CEST

Kedves Sándor!

Igen, de a németországi Schmidt, ha már feltöltötte a Y kromoszómájának
mintáját egy adatbázisba, valószínűleg foglalkozik a
családtörténet-kutatással. Ha pedig igen, akkor neki nyilvánvalóan könnyebb
volt visszavezetnie a családját, mint nekünk innen úgy, hogy nem írta le a
pap, hogy honnan jött az itteni Schmidt. Tehát a németországi Schmidt
valószínűleg tudja, hogy az 1700-as évek elején hol éltek apai ősei. Ha,
ahogy tudom, a DNS minták alapján azt is jelzik, hogy kb. milyen fokú
rokonságban áll az ember a németországi Schmidt-tel, akkor ki lehet szűrni,
hogy a rokonság még a családnevek kialakulása előtti, utáni, de még mindig
nagyon régi, vagy pedig körülbelül a német területekről történt kivándorlás
időszakába való. Ha mondjuk a teszt szerint a németországi és az itthoni
Schmidt legközelebbi közös őse az 1600-1700-as évek fordulóján élt, akkor
jó eséllyel legalább a tájegységet be lehet lőni, ahol a kutatást folytatni
kell. Ugyanis például Dunabogdány esetében még ez sem ismert. Mivel viszont
sokszor egy településről, vagy település-halmazból jöttek a telepesek,
ezért egy családdal több más telepes családot is azonosítani lehetne.

Nagyon jó lenne a nem tipikus családnevek alapján keresni. Sok bogdányi
család esetében tudom a telepes, a felesége és a még német területen
született gyermekei adatait, amivel eszményi lenne keresni. De mivel a
FS-ön a német adatbázis szerintem használhatatlan erre a célra és mivel még
a tájegységet sem tudni igazából, így sokat nem ér vele az ember. Főleg,
hogy az ulmi skatulyás összeírásokban sem szerepelnek ezek a telepesek
sajnos.

Balázs

Dr. Imre Sándor <imre at hit.bme.hu> ezt írta (időpont: 2019. ápr. 10., Sze,
9:22):