[Csaladtortenet 2] Csongrád-Szeged, Szegő-Balázs család

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2019. Ápr. 27., Szo, 09:27:01 CEST

Kedves Anna!

Köszönöm szépen a válaszodat. Sajnos azok a Szegő Máriák, akiket linkeltél,
reformátusok, kivéve az utolsót, de ő meg tényleg Szágo, ahogy az
indexelésben van, és nem Szegő.

Szerencsére a Mátyus Ádám név elég ritka volt az egész országban,
Csongrádon pedig egyetlen egy volt belőle egész végig. Az 1797-es halálakor
(https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS55-W8PQ?i=217&cat=442569)
egyértelműen Blázs Máriának írják a feleségét. A Szegő Máriával való
1794-es utolsó gyermekétől kezdve nincs újraházasodás, nincs Szegő Mária
halálozás. 1797-ben, alig 2 hónappal később házasodik újra egy özvegy
Balázs Mária. Ebből a névből szintén nem volt több Csongrádon.

Tehát van egy Mátyus Ádámom, aki ezzel a névvel egyedülálló Csongrád
megyében, sőt a környező, az FS-ben látható megyékben is. 1790-ben Szegeden
elvesz egy csongrádinak írt Mátyus Ádám egy özvegy Blass Máriát, 1791-ben
és 1794-ben Csongrádon gyermeke születik egy Mátyus Ádámnak Szegő Máriától
és 1797-ben meghalt ugyanott egy Mátyus Ádám, akinek Blázs Mária a
felesége. Szerintem ez szépen kapcsolódik.

Feleségem egyik őse a házasságától az összes gyereke születésénél Kádár
Anna néven szerepelt és sehogy sem találtam a születését Vácott, ahova
valósi. Az utolsó gyerekénél, röviddel a halála előtt Puchala Anna néven
szerepelt és így azonnal meglett a születésije, főleg, hogy megtaláltam a
váci végrendeletek között, hogy "Kádár, másképpen Buchala" család élt ott.
Szerintem egy hasonló családnév-változásról van szó ebben az esetben is.

Ha pedig van egy Szegő és Blázs között ugráló családnév, akkor egy, a
környéken ritka Blass családnevű és a szintén ritka Miklós keresztnevű
férfi elvesz Csányon (csongrádi bejegyzés) egy szintén nem gyakori nevű
Gálffy Erzsébetet 1765-ben (
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS54-5QL9-K?i=42&cat=442569),
majd végig Csányon születnek egy Miklósnak és Gál**i Erzsébetnek gyerekei,
a nevek pedig szintén a Szegő és a Balázs között ugrálnak, majd a végén
Szegedre kerülnek, ahol is 1786-ban megházasodik egy Baláz Mária, akinek a
férje hamarosan meghal és visszakerülünk az 1790-es évhez, ahol egy özvegy
Blass Mária házasodik egy csongrádi Mátyus Ádámmal.

Nincs benne közvetlen és megdönthetetlen bizonyíték, de szerintem a logikai
sor nagyszerűen illeszkedik. A születési hiányzik egyedül...
Így milyennek látod?

Balázs

Anna Gősiné Greguss <ggacs4 at gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. ápr. 26.,
P, 23:47):