[Csaladtortenet 2] Sárffy/Sárföy(Kis-Dörgicse) család iratai - VML - latin szövegek

Márton Bán bmarcika at gmail.com
2019. Dec. 11., Sze, 17:38:43 CET

Kedves Listatagok,

Szeretném megosztani veletek ezt az állományt, feltételezhetően másoknak is
értékes lehet,
és egyúttal segítséget szeretnék kérni a latin nyelvű szövegek
értelmezéshez.

A héten ellátogattam a Veszprém Megyei Levéltárba, ahol 1978-ban leadták
egy iratköteget, nevezetesen a kisdörgicsei Sárffy család iratait.
Egy borospince padlásán találtak meg őket, meglehetősen régiek is akadnak
közöttük.
Befotóztam az egészet és feltöltöttem egy privát oldalra
<http://www.kovagoorsalkototabor.hu/csaladtortenet/>, amit elérhet bárki
még egy darabig biztosan.
Esetleg érdemes lehet előbb-utónn a macse.hu-n archiválni valahogy.

A kérdésem és amihez segítséget szeretnék kérni abból fakad, hogy ilyen
szinten már nehezebben boldogulok a latin nyelvvel,
és csupán tippjeim vannak az iratok tartalmával kapcsolatban. Nem nagyon
nagy az állomány, de így is van vagy 34 oldal - mindenféle korokból:

VP_1 <http://www.kovagoorsalkototabor.hu/csaladtortenet/VP_1.pdf> - 1-1
oldal - talán a legrégebbiek
VP_2 <http://www.kovagoorsalkototabor.hu/csaladtortenet/VP_2.pdf> - 7 oldal
VP_3 <http://www.kovagoorsalkototabor.hu/csaladtortenet/VP_3.pdf> - 8 oldal
->  ennek a 6-dik oldalán van egy megjegyzés a margón grafittal: "Közölve
az érdemül, Haz. okirat 11-12"
VP_4 <http://www.kovagoorsalkototabor.hu/csaladtortenet/VP_4.pdf>- 12 oldal
VP_5 <http://www.kovagoorsalkototabor.hu/csaladtortenet/VP_5.pdf>- 4 oldal
VP_6 <http://www.kovagoorsalkototabor.hu/csaladtortenet/VP_6.pdf> - 1 oldal

A VP_2 <http://www.kovagoorsalkototabor.hu/csaladtortenet/VP_2.pdf> második
oldalán található leírás szerint:

"A Sárffy család levéltárának töredéke: 5db eredeti feudális kori
ügyirat(0,01 ifm);"

"A fudális kori iratok ugyan XVIII. századi keltezésűek, azonban bennük 8db
Mohács előtti királyi és egyéb oklevél van - feltételezhetőleg egész
terjedelmükben - átírva. Közülük 6db XIII. századi(1229-1269). A többi XVI.
század eleji.
A Sárffy-család Dörgicse táján volt birtokos. Levéltárából 1978 óta van
tudomásunk. Egyes iratok közvetlenül, mások - középkori oklevelek -
kerülőúton jutottak levéltárunkba. A felajánlónak érdekelt közeli rokona
nincsen, a hagyaték e maradékát a levéltárnak szánta."

Bármiféle segítséget megköszönök!

Ürvözlettel,
Bán Márton