[Csaladtortenet 2] Fwd: Re: GYÓNÁSI TITOK???

Rihmer Aurél granasztoi at freemail.hu
2019. Dec. 13., P, 18:59:56 CET

Kedves István és László!

Szét kell választani a világi és az egyházi büntetést. Lehet, hogy valamit nem büntetett a világi ítélőszék, de az egyházi igen. És itt most nem kell a felekezeteket szétválasztani, mert épp úgy járt el a katolikus, református, evangélikus, de még az unitárius is. Az emberek vidéken a faluhoz és az egyházközséghez tartoztak. Ez a két hely határozta meg az életterüket. Ezért ezek szabályaihoz kellett alkalmazkodniuk. Ha valaki ezek szabályai ellen vétett, saját életterében vált hiteltelenné, megvetetté, kitaszítottá. A felekezetek életét a 10 parancsolat szabta meg. Ha valaki ez ellen vétett nyilvánosan, úgy hogy az beszédtéma és a közösség bizonyítottnak vélte a kihágást, megbánást kellett tanúsítania. Azért is, mert a megbánás nélkül nem járulhatott a szentségekhez, vagy protestánsoknál az úrvacsorához stb. Az egyházi büntetést leginkább a plébános, parókus, lelkész szabta ki. Ilyen büntetések lehettek Pl. nyilvánosan megvallja bűnét a közösség előtt és bocsánatot kér (pl. istenkáromlás esetén). A büntetés lehet böjtölés kenyéren és vízen x ideig. Máskor meghatározott öltözékben kellett vasárnaponként a templom bejáratában állnia és eltűrnie a reá szórt szitkokat. Mikor letelt a büntetés, a penitencia ideje, korábbi bűnéért már senki nem vonhatta felelősségre,  kivéve ha közben újra elköveti. Az anyakönyvbe pont azért írhatták be a bűnösség alóli felmentést, hogy senki ne vethesse azt utóbb valaki szemére. Kvázi isten és az egyház előtt tiszta, tehát részesülhet az egyház áldásában, szentségekben stb. Pl. köthet érvényes egyházi házasságot, mert már nincsen kiközösítve. Csak akkor írták be a vétket, ha vétke korábban a közösség előtt köztudott volt, és ezért kiközösítették, de utóbb vétkét megbánta, és a kiszabott penitenciának eleget tett.
Tehát a dolog független a felekezeti hovatartozástól, és semmi köze a gyónási titokhoz.
Pl. egy falu szerte ismert kurtizán, a felekezetből ki volt zárva. Munkáját mindenki ismerte, tehát nem volt köze a dolognak a gyónási titokhoz. De vétkét megbánta, jó útra tért, elvégezte a bűnbocsánathoz szükséges elégtételt és vétke alól a közösség felszabadultnak tekintette. Tehát a közösség erkölcse ellen vétettek és a közösség tekinti utóbb vétke alól felszabadultnak.

Üdv
Aurél