[Csaladtortenet 2] DNS vizsgálat milyen rokonsági fokot tud kimutatni

Pócsi Zsolt pocsimail at gmail.com
2019. Dec. 18., Sze, 10:45:58 CET

Kedves Vince, és Minden Kutatótárs!

Ameddig kéred, és van pénzed.

A Viasat History csatornán megy egy sorozat, címe Az első népek.
Az Afrikáról szóló részben egy New Yorkban élő hölgy kereste az őseit,
de mivel az Amerikába elhurcolt rabszolgákat először 1870 körül írták
össze név szerint, ezért tovább nem jutott.
Megkérte egy férfi unokatestvérét, hogy végeztessen Y kromoszóma
vizsgálatot, és kiderült, hogy egyetlen ma Amerikában élő néphez nem
tartozik, mindössze egy maroknyi bennszülött törzs él Afrika nyugati
részén, akik  nem nagyon keveredtek a környező népekkel em, így a
genetikailag legközelebb élt közös ős más afrikai népcsoporttal 38
ezer éves.

Az Amerikáról szóló részben találtak Alaszka partvidékén egy 18 ezer
éves csontvázat. Az indiánok magukénak tudták, kérték vissza, hogy
eltemessék, de az állam nem adta, mondván, tudományosan túl értékes.
Más a koponyaforma, és a testfelépítés, ezért nem gondolták, hogy
indián ős lenne.
Az új modern vizsgálatok bebizonyították, hogy sokkal közelebb áll az
észak amerikai indiánokhoz, közeli rokonságban állnak.
A koponya, és a testfelépítés pedig a környezeti behatások által
változott meg, mint ahogy változik ma is az étrenddel, a levegő és
vízszennyezéssel, stb.-vel. Másik indián csoportokról szóló filmben a
genetikai kutatás kiderítette, hogy Ázsiából erednek, a Bering
-szoroson átkelve több hullámban érkeztek, és a nyugati partvidéken
haladtak le, és terjedtek el.

Egy másik film egy afrikai népcsoportról szól, most nem jut eszembe a
nevük, akik állították, hogy őseik a közel keletről erednek. Mivel a
bárányt hagyományosan ugyanúgy vágják, és rituáléik is hasonlóak  a
zsidó hagyományokhoz, DNS tesztet készítettek, és kiderült, hogy
Izrael egyik elveszettnek hitt törzse, a Cohen-ekhez állnak közel,
akik a papság része voltak több ezer éve. A legenda szerint hajóval
menekültek az Arab félszigetről Afrikába.
Az eredmény hallatán az afrikai törzs tagjai jót nevettek, hiszen ők
tudták, hogy onnan származnak.

Saját:
- egy rokonom kérte, hogy közös Petruska ági őseink lévén találjak
neki valakit, aki még ma is a Petruska nevet viseli.
Sikerült, és a következő eredmény született.
A Petruska ági férfi ősünk - mindegy mi volt a neve - 4000 éve az Urál
térségében élt.
Ebbe a genetikai családba tartozik a skandináv népesség, a Holland
királyi család, és a vizigótok, azaz a Germánok.

Valamikor jó ezer éve a viking testőrség tagjaként  (varégek) bejárta
Európát, és mint tudjuk sok helyen letelepedtek.
Következő évszám 1700-as évek, Zemplén megye.
A családfa kutatásom ezen ágon 1835-nél ér véget, mivel Petruska János
és Móricz Julianna ekkor köt házasságot Geszteréd római kat.
anyakönyvbe beírva. Kb. 3 generáció hiányzik, hogy össze tudjam
kapcsolni.
A kutatást bonyolítja, hogy családi legenda szerint valamelyik
Petruska nevű ős eredetileg Szabó nevű volt, mert a nevelőapja a
nevére vette. Ezt megerősítették Balkányban, Nyíradonyban,
Kiskunhalason, Dunakeszin, Pécsen, és még számos helyen a közeli s
távoli rokonságban.  Tehát a név teljesen mindegy a genetikai kutatás
fényében.

Idén nyár végén két hónapig nem borotválkoztam, az eredmény: vöröses
szőkés barnás szakáll, mire egy debreceni barátom megkérdezte: neked
Viking őseid vannak?

- ugyanezen rokon kérte, hogy segítsek a másik balkányi ágán rokont
találni szintén Y kromoszóma vizsgálathoz.
A családfával 1870-nél elakadtunk, viszont találtam neki egy balkányi
kutatót, akinek szintén van olyan nevű őse.
A DNS vizsgálatból kiderült, hogy közös ősük 200 éve élt.

Szóval nagy lehetőségek vannak a DNS kutatásban. A négy különmálló
markert megszínezik négy különböző színnel, és azt vizsgálják. Nekem a
Bibliából az jutott eszembe erről, hogy "színről színre fognak látni".

Üdv, Zsolt!

2019. dec. 8., V, 9:09):