[Csaladtortenet 2] kérdés MACSE

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2019. Dec. 28., Szo, 09:14:57 CET

Kedves Zsuzsanna!

Azt, hogy a Macse adatbázisához való hozzáférésed megéri-e az éves
tagdíjat, neked kell eldöntened. A kalocsai levéltár valóban rengeteget
tett és folyamatosan tesz azért, hogy az egyházmegye plébániáinak az iratai
elérhetőek legyenek lehetőleg a legteljesebb mértékig. Ők voltak az első
felekezeti levéltár, akik belevágtak a digitalizálásba, és az ő példáját
követik a magyarországi egyházak. Jó eséllyel tehát biztosan sok számodra
hasznos anyagot fogsz találni a kalocsai on-line térben, és nem csak
anyakönyveket, de bérmálási, áttérési listákat, adólajstromokat, mindenféle
összeírásokat, a tanítással kapcsolatos iratokat, egyházi vagyonleltárt,
historia domust, egyéb helytörténeti iratokat, templomépítéssel és
bővítéssel kapcsolatos iratokat, stb, stb. Ezekben bőven vannak olyan nevek
vagy listák, melyek érdekelhetnek téged, és ezzel akár évekig is
elbibelődhetsz.

Azonban egyszer csak elérkezik majd a pillanat, amikor a felmenőid azon
tagjaihoz érsz el a kutatásban, akik valahonnan máshonnan érkeztek
Bács-Kiskun megyébe! Attól kezdve a kalocsai adatbázis számodra
érdektelenné válik.

A Macse ezzel szemben rögzített adatbázisaiban és a tagság
koncentrálódó (sajnos az e listán egyre kevésbé élő, mindinkább a
facebookra áttevődő) tapasztalataival általános és összetett genealógiai
tudást hordoz és képvisel. Itt segítséget és tanácsot kérhetsz (legtöbbször
kapsz is) a kutatásod során felbukkanó *mindenféle
*nehézséggel-problémával-akadállyal,
a továbblépés lehetőségeivel kapcsolatban. A legtöbb kutatót megakasztó
problémákra pedig reguláris adatgyűjtést végez a macse, aminek eredményeit
a honlapon olvashatod (ilyen pl. a  leggyakoribb anyakönyvi szavak nyelvi
szótára, de érdemes a honlap oldaltérképét áttekinteni!!). Legfontosabb
projetkje azonban az anyakönyvi adatok (elsősorban a polgári anyakönyveké,
de megindult végre a felekezeti adatgyűjtés is)  indexelése a történelmi
Magyarország területéről. Ebben az adatbázisban (nem néztem meg most
pontosan, de gondolom) már legalább 30 000 000 név szerepel. Korántsem
teljes még, és lassan is halad a feltöltése, de már most páratlan és
megkerülhetetlen gyűjtemény! A macse persze nem hivatásos kormányzati vagy
állami szervezet, hanem civil közösség, annak minden velejárójával együtt,
s ahogy a tagság bővül, egyre több olyan mozzanat is jellemzi, mely
általában az emberek közösségeit jellemzik (nézetletérések,
vezetés-stratégiai kritikák, indulatos megnyilatkozások, sértődések, ki- és
belépési hullámok,  stb.) Ugyanakkor a legfontosabb kohéziós ereje
mégiscsak a ma is valós alapítói szándék, azaz az önkéntes kölcsönös
segítségnyújtási szándék mindazok részére, akiket megfertőzött a
családkutatásnak bármely ága vagy részterülete. Ez az önkéntes munka adja
minden nehézség ellenére az erejét, és teszi vonzóvá még ma is.  Véleményem
szerint a ma magyarországi vonatkozásban genealógiával foglalkozóknak a
macse megkerülhetetlenül fontos forrása vagy terepe az eredményes
kutatásnak, de azt végeredményben neked magadnak kell eldöntened, hogy
neked megéri-e az évi néhány ezer forintos tagdíj (amit önkéntes
adatszolgáltatási munkával egyébként is kiválthatsz, ha erre affinitást
érzel).

Az új évben is sikeres kutatást kíván:

gy.

2019. dec. 27., P, 22:06):