[Csaladtortenet 2] reformátusok a r.kat anyakönyvben?

Páli István oregpali at t-online.hu
2019. Feb. 14., Cs, 19:39:58 CET

Talán azokra a helyekre vonatkozhat az általánosítás Nyugat-Magyarország 4-5 megyéje, ahol artikuláris helyeket neveztek meg a csoportos vallás gyakorlás helyeinek: " artikuláris helyek: az 1681:26. törvénycikkben meghatározott helységek, melyekben az evangélikusok és reformátusok hivatalosan is gyakorolhatták vallásukat. - Az ogy. a 25. tc-ben törv-be iktatta I. Lipót határozatát, mellyel visszaállította az 1608:1. tc. állapotát. Eszerint a száműzött, v. kötelezettségei miatt elmenekült prédikátorok és tanítók visszatérhettek és mentesültek a pbnosnak nyújtandó szolgáltatásoktól (→stóla). Mindenki vallásszabadságot nyert, s a tc. kimondta, hogy az ev-ok és ref-ok más szert-ra nem kényszeríthetők. A 26. tc. elrendelte, hogy „az ev. és ref. hívők által épített és r.k. szert. szerint még vissza nem vett (→reconciliatio) tp-okat biztosok átadják nekik, másutt pedig megfelelő helyeken e biztosok telket adnak tp., isk. és parókia építése céljából.” - A következő ~et jelölték ki: Árva vm: Felsőkubiny, Sztebnye; Bars vm: Simonyi, Szelecsény; Liptó vm: Hibbe, Nagypalugya; Nyitra vm: Nyitraszerdahely, Strázsa; Pozsony vm: Pusztafödémes, Réte; Sopron vm: Nemeskér, Vadosfa; Szepes vm: Görgő, Toporc; Trencsén vm: Szuló, Zayugróc; Turóc vm: Necpál, Ivánkafalva; Vas vm: Dömölk (ev.), Nemescsó (ref.), Felsőőr; Zólyom vm: Garamszeg, Osztroluka, de például Sopron, mint szabad város megmaradtak az evangélikusok jogai" .  Üdv.: Pista