[Csaladtortenet 2] Azonos keresztnevű gyermekek

vidoczy.tamas at ttk.mta.hu vidoczy.tamas at ttk.mta.hu
2019. Feb. 18., H, 14:57:27 CET

Kedves Kutatótársak!

Szokatlan tapasztalatokat szereztem, hátha valakinek van magyarázata, vagy
hasonló esete.

Ugyanabban a családban azonos nevű, egy időben élő gyermekek:

Magyaróváron (Moson megye) telepedett le Marckhard Jeromos és felesége,
Fuxin Sybilla, az Ökörhöz címzett fogadó üzemeltetője (családnevét elég
változatos formában lehet megtalálni, az elején CK-val vagy CH-val, néha
CHH-val, a végén D-vel vagy T-vel vagy DT-vel). Első lányuk, Erzsébet
1779-ben született, a keresztelési bejegyzés (március 9-én) az alábbi
linken érhető el a mormonoknál:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-6549-FCF?i=359&cat=117364

Győrött bérmálták (püspöki levéltár bérmálási könyvében 1802-ben 22
évesnek volt feltüntetve, mint Moson városának lakója), majd 1808-ban
férjhez ment szintén Moson városában (addigra az egész család ott élt, a
korábban született Karolina lányukat 1788-ban már Mosonban temették el);
ekkor csak 25 évesnek tüntették fel, de erre jó okuk volt, mert 3 évvel
idősebb volt férjénél. Meghalt 1855-ben, 76 éves korában, szintén Moson
városában – így tehát biztosan állíthatjuk, hogy megérte a felnőtt kort.

Ugyan ennek a házaspárnak született több más gyermeke, közöttük 1787-ben
egy újabb Erzsébet, akit november 11-én kereszteltek Magyaróvár városában
(tehát még ott, ahol az előző Erzsébetet is) - ez az alábbi linken érhető
el:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-6549-XL9?i=404&cat=117364

A keresztelési bejegyzések szerint egyik Erzsébetnek sem volt további
keresztneve.

További furcsaságok a házaspár gyermekeivel kapcsolatban:

A mormonok felvételezői átugrottak egy oldalt a felvétel készítése során:
a 4666266 számú mikrofilm 26 és 27-es képei között hiányzik egy oldal,
emiatt indexelve sincs (akkor született József, közvetlen felmenőnk; a
Győri Egyházmegyei Levéltárban ez az oldal is digitalizálva van).

Utolsó gyermekük, Franciska keresztelésénél az egyedüli keresztszülő
Neymerin (a családnév kiolvasása bizonytalan) Franciska, kinek
foglalkozása „chyrurgissa”, vagyis felcsernő – történik mindez Moson
városában 1797-ben! Sose gondoltam volna, hogy akkor már volt női
orvoslás…

Üdvözlettel

Tamás