[Csaladtortenet 2] [MACSE: 19160] ANYAKÖNYVEK adatbázis frissítése - 2018.12.31

Dr. Hatvany Béla Csaba csaba at hatvany.de
2019. Jan. 20., V, 16:27:00 CET

Kedves Listatársak, kedves Gyula!

Magyarázattal kezdem, hogy miért jelenik meg a legutolsó frissítés dátuma egy jövőbeli dátummal, jelenleg 2019.01.31-es dátummal.

Nemrég volt egy frissítési akciónk, amikor az adatbázisba felvettük a bejegyzésekhez tartozó képkódokat. Nem részletezem, mit jelent ez, de az eredmény látható: a válaszidő lényegesen csökkent.

Ez a frissítés azzal a következménnyel járt, hogy a feltöltő programjaimat (2x3, állami ás egyházi, születések, házasságok és elhalálozások) is módosítanom kellet, olyan értelemben, hogy nem csak az indexelők Exceléből olvassák ki az adatokat és töltsék fel az adatbázisba, hanem minden egyes adatsor esetében kérdezzék le a FamilySearch portálról a megfelelő képkódot és azt is tárolják az adatbázisba a megfelelő helyre. Ezzel a pluszművelettel a feltöltő programok mintegy három-négyszer lassabban végzik el a feladatukat.

Az említett frissítési akció előtt az egy hónapban kapott Exceleket egy-két nap alatt fel tudtam tölteni a szerverre és mindig a következő hónap első napját adtam meg feltöltési dátumnak: pld. amit márciusban kaptam április első napjaiban töltöttem fel 04.01 dátummal. A frissítési akció után ezt már nem lehetet egy-két nap alatt elvégezni, ezért elkezdtem az adatokat feltölteni ugyanabban a hónapban a hónap utolsó napját adva meg feltöltési dátumnak. Ezért a jelenlegi utolsó feltöltési dátum 2019-01-31. A listákat e dátum után fogom értesíteni, hogy az utolsó frissítés befejeződött.

Ez az új eljárás újabb módosításokat követelt: nem mindegyik típusú anyakönyvnél módosul egyszerre az utolsó feltöltés dátuma. A keresztlekérdezéseknél ezt figyelembe kell venni, azaz módosítani kellett a lekérdezési web programokat is, ami meg is történt. Igen, de ez az új feltöltési eljárás megnehezíti az ellenőrző csoportnak a feldolgozott filmek számontartását, ami számukra életfontosságú, mert tudniuk kell mit kinek mikor adtak ki és mit kitől mikor kaptak vissza. Ezért szükség volt egy olyan lista, ami ezeket az adatokat bármikor megadja. Így jött létre újabb hat listalekérdező program, amit a két főoldalon (http://www.macse.hu/databases/hu/default.aspx, http://www.macse.hu/databases/_chr/default.aspx) a STATISZTIKÁK cím alatti utolsó linkkel érhető el, pld. FELTÖLTÖTT SZÜLETÉSEK ÉVEKRE ÉS HÓNAPOKRA FELBONTVA <http://www.macse.hu/databases/statistics/births/statistics7.aspx> . Ezek a listák a felhasználók segítségére is lehetnek: megtudhatjuk mi mikor lett feltöltve és ezek szerint kereshetünk.

Most áttérek a keresés megemlített lehetséges szűrésére: lehessen megadott időintervallumban feltöltött adatokban keresni. A felvetés jogos, de pontosítani kell. Nem találom optimálisnak egy tetszőleges időintervallum megadását. A jelenlegi "csak az utolsó (éééé.hh.nn) frissítés adataiban keresni" szöveggel ellátott jelölőgombot (pipa) a következőre cserélném: "csak ebben az időszakban keresni:", amit két legördülő lista követne, egyik az évvel, a másik a hónappal. Az utolsó lét legördülő lista az adatbázisból veszi az adatait és alapértelmezésben mindig az utolsó frissítést kínálja fel. Ez egy járható út lenne, de ennek is megvan az ára (nem ami a módosítást illetően a programozási munkát jeleni, hanem ami az eredmény megjelenítésére szükséges időt illeti). Ugyanis a legördülő listák feltöltése minden módosítás után, amit a felhasználó elvégez, egy lekérdezést idéz elő. (Itt esetleg lehetne valamit egyszerűsíteni, ha mindig 12 hónapot jelenítünk meg.)

Mindezeket tudva, feltevődik ez a kérdés: van-e igény egy ilyen finomításra?

Szíves válaszotokra várva a fenti magán címemre, üdvözlettel,

Csaba