[Csaladtortenet 2] ..Re: Nemességigazolás

Rihmer Aurél granasztoi at freemail.hu
2019. Jan. 27., V, 20:21:59 CET

Kedves István!
A nemes azért robotolt és került colonusként az összeírásokba, mert jobbágy földön élt. A nemesség eredetileg a birtokolt birtok státuszából eredt. Ezen az armalis nemesség bevezetése sem változtatott. Tehát, továbbra is a birtok státusza volt a döntő. Régi törvényeink szerint a jobbágytelken élő nemes, gyakorlatilag elveszítette nemesi jogállását és jobbággyá vált adózás és jobbágyi szolgáltatás terén. Egyedül bírósági alárendeltsége nincsen a földesúr felé, habár gyakran ezt is áthágták. Viszont megjelenhet a megyegyűléseken.

Üdv
Aurél