[Csaladtortenet 2] Kárpátaljai anyakönyvek

Krisztián Skoumal skoumi.gen at gmail.com
2019. Júl. 29., H, 18:07:17 CEST

Kedves Erzsébet,

legjobb tudomásom szerint sajnos nem kerültek át :( Eddig még Szlovákiából
is csak negatív válaszokat kaptam, valahány szóba jöhető helyen
érdeklődtem. De ha te megtudsz valamit, örömmel veszem, ha megosztod.

A II. vh. végéig egyébként a helyi plébániákon őrizték az anyakönyveket,
mindenhol a szomszédban. Kárpátalján több település is van, ahol a
szovjetek gyújtósnak használták az anyakönyveket bevonulásukkor.
Aztán a kommunista rezsimek a környező országokban elkezdték begyűjteni az
anyakönyveket. Ebben Románia s talán a Csehszlovákia volt a legsikeresebb
(Kárpátalja akkor már nem került vissza hozzájuk, Sztálin magának tartotta
meg), náluk van a legtöbb egyházi anyakönyv állami levéltárakban.
Kárpátalja és a mai Szerbia a legrosszabb ilyen szempontból, ott rengeteg
megsemmisült vagy eltűnt.
Kárpátalján láttam olyan *eredeti állami* töredéket, ami valaha anyakönyv
volt,  ma már csak pár lap belőle - sáros cipőtalp-lenyomatokkal.
Másodpéldány nincs belőle (mert azokat meg 2012-ben az ukrán hatóságok
megsemmisítették, de erről a településről valószínűleg már az sem volt meg
ekkor. A helyieknek - mivel erről a településről az egyháziak sorsa is
ismeretlen - esélyük nincs, hogy akár az apjuk születési kivonatát
kikérjék...

Üdv
Krisztián

Erzsebet Balogh <sajkod53 at gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. júl. 29., H,