[Csaladtortenet 2] egy apró sikertörténet, hogy másokba is lelket öntsek :)

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2019. Már. 19., K, 15:15:51 CET

Kedves Lista!

Egy kis léleköntő reménysugár mindenkinek, aki elakadt valamelyik ágán a
kutatásban (mintha lenne olyan, aki nem akadt volna el valahol :))

Amikor 2003-ban elkezdtem a komoly kutatást, akkor még nem hallottam a
levéltári mikrofilmekről, ezért a helyszínen kutattam. Mende település
evangélikusaival kezdtem az anyaegyháznál, Péterin. Egyik szépapámnál
(Krisko János) akadállyal találkoztam. Megtaláltam a házasságát
szépanyámmal, illetve szépanyám halálozását is 1882-ben. Azt írták ott,
hogy "Krisko János neje". Szépapám halálozását viszont nem találtam. Mivel
az utolsó gyerekük 1847-ben, vagy 1848-ban született és szépapám 1810-es
születésű volt, úgy vettem, hogy akár a szabadságharc alatt is
meghalhatott. Kezdő is voltam és amúgy is félretettem a kutatást azon az
ágon, mert volt elég más keresgélnivaló.

Tavaly decemberben a Pest Megyei Levéltárban átnéztem ismét a mendei
halálozásokat és kiírtam minden olyan embert, akinek a családneve az őseim
között szerepel. Így megakadt a szemem Krisko Jánoson 1898-ban, aki annyi
idős korában halt meg, ahogy szépapámnak kellett volna, de más volt a
felesége (Jancsek Borbála). Átnéztem a péteri egyházi anyakönyvet és
megtaláltam az asszony halálát 1886-ban.

Két lehetőség állt fenn:
a) valamit félrenéztem és nem jó embert találtam meg szépapámnak
b) szépapám 72 éves korában újraházasodott

Átnéztem 1810-1820 között a születéseket és kiírtam a szóba jöhető
gyereket. Aztán átnéztem a halálozásokat és gyorsan leszűkítettem, hogy
minden gyerek meghalt fiatalon, kivéve azt, akit én kinéztem régen, illetve
még egyet, de az vagy 7 évvel idősebb volt.

Következő lépés: megtalálni a házasságot az 1898-ban elhunyt Krisko János
és az 1886-ban elhunyt felesége, Jancsek Borbála között. Át kellett nézni a
fiatalkori és az időskori házassági lehetőségeket is. A nőre írták, hogy
sziráki származású, de ott nem házasodott ilyen nevű páros se fiatalon, se
öregen. Szintúgy Péterin és a környékbeli evangélikus településeken.

Jött egy ötlet - Cinkotát még nem néztem meg! És ott volt 1883-ban a
házasság! Egyértelműen ott szerepelt, hogy a férj szépanyám özvegye. Tehát
szépapám, bármennyire is ez volt a valószínűtlenebb lehetőség, 72 éves
korában újraházasodott egy 55 éves nővel. Gondolom, hogy idős korára
keresett már olyat, aki ápolni fogja őt.
(Az már csak mellékes megjegyzés, hogy az új feleség meghalt három évvel
később, szépapám pedig élt még 15 évet az új házassága után.)

Szóval kívánok mindenkinek hasonló örömöket. Ez a történet is mutatja, hogy
sose szabad feladni és néha tényleg a valószínűtlennek tűnő válasz az igaz.
És persze mutatja, hogy csak a sziklaszilárd, összefüggéseiben
visszaellenőrzött adatokat szabad csak elfogadni, nem azt, amit találni
akarunk... :)

Üdv,
Balázs