[Csaladtortenet 2] Száli női név

Marcsi H hamory.marcsi.49 at gmail.com
2020. Dec. 6., V, 21:51:16 CET

Kedves Joska!

Itt en meghagynam a Száli nevet. Feri majd talan latja es valaszol a leveledre.

A munkajabol nem biztos, hogy kiderul az, hogy milyen a vallasa.

Az új, divathatások által is befolyásolt zsidó névadási szokásokra való reflektálás érdekes eltérést mutat a férfi és ni egyénnevek esetében, ugyanis – noha a vonatkozó elemzések szerint a ni névadásban is megjelentek a magyarrá vált és/vagy magyar ere-det keresztnevek – jelentsen kevesebb olyan ni névvel találkozunk, amely újító név-adási viselkedésre utalna. (A korszakban a zsidók körében is gyakori Aranká-ra, Jolán-ra vagy Saroltá-ra például egyáltalán nem találunk példát.) A férfinevekkel összehasonlítva jóval kevesebb a vallási gyöker, hagyományrznek tekinthet ni egyénnév is, a leg-gyakoribb nevek listájának élérl pedig lekerül az 1890-es évek anyagában megtalálható Rozália (TAMÁS 2010: 90), amely a vizsgált periódusban kizárólag becézett alakban for-dul el; ilyen formában viszont továbbra is gyakori marad. A korpuszban leggyakrabban elforduló ni egyénnév a Mónika/Móni (11),  ezt a Rozália csoportspecifikus és magyar becézje, a Száli/Záli (7), majd a Genendl (3) és a Frádl (3) követi.

Az elemzett évfolyamok közül az 1910-esben és az 1937-esben a legkevesebb a zsidó nket jelöl egyénnevek száma (mindössze hár-mat tudtam feljegyezni); ezek továbbra is jellemzen idegen eredetek és hangzásúak: Malvin, Rozamunda, Száli.

https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/8860/ne34_5nla.pdf?sequence=1 <https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/8860/ne34_5nla.pdf?sequence=1>

Férfinevkent hasznaljak a Szali  nevet, amit anyakonyvezhetnek is.

https://nevek.wqw.hu/becenev-Szali-Ferfi.html <https://nevek.wqw.hu/becenev-Szali-Ferfi.html>

Udv. Marcsi.