[Csaladtortenet 2] Fwd: Geréb 3

Zám László laszlo.zam at freemail.hu
2020. Feb. 12., Sze, 19:38:58 CET

                                     Szia Tamás!

    Hrabské ( Geréb ) helység történetéből az derül ki, hogy az 1300-as években már volt ott egy említett Geréb patak, majd az 1600-as években (17.sz). a gerébi Csáky család birtokolja. Vályi András Tót falunak említi ugyan, de  üti ezt az által, hogy közli : "óhitű". Tehát Ruszin-ok lakták. Fényes Elek írja,hogy Orosz falu (sok Ruszin tiltakozna, de kapizsgálta). A ruszinok sok helyen elszlovákosodtak ez tény,de gondolom, hogy a lakosság nyelvében élhetett a Geréb név ,ha nem a szerencsi plébános is a hrabskét hallva beírhatta gerébnek (HISZEN BIZTOS, HOGY KÖZTUDATBAN VOLT A KIFEJEZÉS MIELŐTT HIVATALOSSÁ VÁLT VOLNA). A Ruszin nyelv közelebb ált ugyan a szlovákhoz, de a ruszinok eltúlozva kissé ,de rajongtak  a magyarokért.(Célozva arra, hogy a Geréb jelentése Magyar lehet). Arról nem is beszélve, hogy a szerencsi plébános, ha hallott egy "G" betűs hasonló Ruszin nevet simán és spontán magyarosíthatta Gergelyre az idegenül hangzó nevet hiszen erre volt már példa.

                                                                                                                            László