[Csaladtortenet 2] latin kifejezés kibogarászása

Babcsányi István babciani at gmail.com
2020. Jún. 3., Sze, 14:49:44 CEST

Kedves Tamás!

Ravasz dolgok ezek a titulusok, egy latin kifejezésnek lehet több
magyarítása is, akár koronként eltérő, illetve több kifejezést is
fordíthatunk ugyanúgy magyarra. De ha úgyanúgy is fordítjuk, akadhatnak
jelentésbeli árnyalatok.

Spectabilis = tekintetes (mindig, mást nem jelent!)
Generosus = nemzetes (mindig, de emlékeim szerint néha magyarítják nemesnek
is)
Perillustris = vitézlő (és igazad van, fordítják tekintetesnek is, de
elsődlegesen vitézlő, ezért pl. nők titulusaként ritkábban fordul elő,
megesik, hogy ugyanabban a szövegben az urak egy része perillustris, másik
része spectabilis, szerencsés ezt a fordításban is visszaadni)
Egregius = vitézlő, tudomásom szerint, de nem akarok butaságot írni, most
nem olvastam ennek külön utána, eredetileg, a 17. sz-ban az ún. "vitézlő
rend", a meglehetősen sokféle társadalmi osztályból verbuválódott végvári
katonaság titulusa volt a "vitézlő uram", aztán a török világ végével
szintén nemesi jelző lett, bár eredetileg nem takart nemesi származást,
szemben a perillustrissal.

Létezett "spectabilis ac perillustris" = tekikntetes és vitézlő megszólítás
is, itt nyilvánvalóan nem azonos a két szó jelentése.

Időnként úgy tűnik, csak a tollat forgató megszokása, szavajárása határozta
meg, hogy a spectabilis, perillustris, generosus hármasból melyiket
használja.

Üdv

Babcsányi I.