[Csaladtortenet 2] latin kifejezés kibogarászása

A.M. schlosslovo at gmail.com
2020. Jún. 6., Szo, 11:53:25 CEST

Kedves LevTársak,

Nagyon jó kérdéskör. A tapasztalatom az, hogy a címzések, megszólítások
jelentése korszakonként változó s akár országrész tekintetében is lehet
eltérés. Ugyanakkor szerintem fontos megemlíteni, hogy az anyakönyvekben és
jogi dokumentumokban eltérő lehet egy-egy személy megszólítása. Az
anyakönyvek legtöbbször a helyi közösségben betöltött
szerepére/megbecsülésére reflektálnak egy adott személynek. Aztán részben a
megszólítások sokszor nem közvetlenül a személynek s a származására
utalnak, hanem a tisztségére, hivatalára.

Rengeteg alkalommal találkozni például uradalmi tisztviselőkkel, akik
ispánok, kasznárok, számtartók voltak,de nem nemes származásúak, viszont a
tisztségük miatt "Perillustris Dominus" volt a megszólításuk. Ebben az
értelemben inkább a tekintetes úr felé hajlok, mint vitézlő felé. Máshol
talalkoztam olyannal, hogy a jobbágy felesége Domina, noha semmi sem utal
rá (anyakönyvek, összeírások,igazolások), hogy a feleség családja nemes
lett volna.(ettől persze lehetett, hiszen rengeteg armalista nemes
jobbágyként élt s ők már a XVIII.század nemességvizsgálataiban sem vettek
részt, de a közösség tudhatta)

Az az igazság, hogy az anyakönyvet vezető papokon/lelkészeken múlott sok
minden. Voltak helyek, ahol az elszegényedett nemesek "agilisek", noha a
családfa feltérképezésével egyértelű, hogy apjuk, nagyapjuk még "nobilis",
tehát az "agilis" sem feltétlenül félnemest jelentett akkor azokon a
településeken (az agilisnek volt egy "vitézlő" szerű jelentése is a
XVII.század előtt). Sokszor a providus is inkább a foglalkozásnak szólt és
nem a szarmazasnak. Ugyanígy egyes helyeken egyáltalán nem írták, hogy egy
adott személy jobbágy, zsellér vagy nemes. Máshol az anyák nevét nem
vezették.

Szóval nagyon nem egyszerű kérdéskör ez.

Ádám