[Csaladtortenet 2] Kérés

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2020. Május. 2., Szo, 07:45:10 CEST

> Olyan eset is volt nem is kevés, ahol az első gyerek meghalt, és a
> következő újra ugyanaz a nevet kapta.

Igen, ez keresztény családokban gyakori jelenség volt -- de zsidó
családban én eddig még soha nem találkoztam vele.

Volt egy zsidó ismerősöm egy névadásról szóló fórumon, aki többször is
próbálta megmagyarázni a szokásokat. Mint írtam, egyik fő szempont
volt, hogy élő vagy szerencsétlenül (fiatalon) elhalt rokonról nem
neveztek el újszülöttet. Ezért a Rosalie és Rosa egy családba
tartozását erősen kétlem. Mondjuk közben eszembe jutott egy lehetőség:
ha a németül vezetett anyakönyvbe írt "Rosalie" a tényleges
használatban Záli volt, akkor elképzelhető, hogy a kilenc évvel
későbbi leánynál úgy gondolták, hogy a Róza eléggé különbözik, hogy
más névnek számítson. (Talán mindkét szülőnek volt Rózsa nevű néhai
rokona, akit illett névadással megtisztelni.) De a balassagyarmati
zsidó gyülekezet bőven elég nagy volt ahhoz, hogy ismétlődhessen egy
házaspár neve. (Sokkal kisebb közösségben is találkoztam már
ilyennel.)

Az apa foglalkozását nem sikerül kiolvasni; hátha az segítene:

1852 okt 2 Rosalie
4541933 99/670
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9398-9R9X-Q4?i=98&cat=261157
4541932 15/287
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9398-9TSW-T3?i=14&cat=261157
(Lakhely Kiskürtös)

1861 jul 15 Rosa
4541933 160/670
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9398-9R9D-3C?i=159&cat=261157
4541932 60/287
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9398-9TS4-7J?i=59&cat=261157
(Lakhely Bgy)

Juli
/\ /\
>*.*<
(Az én balassagyarmati őseim későbbiek és evangélikusok, de tudom,
hogy hol van Kiskürtös...)