[Csaladtortenet 2] Rixer, Péntek

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2020. Május. 7., Cs, 06:38:54 CEST

Emőke írta, vagyis szokásához híven felkiáltotta :-):

> 2 névnél teljesen megakadtam!
> Az eredet érdekelne!
> Az egyik név: Rixer ( Nagymarosi születés )
> A másik név: Péntek ( Kiskomáromi születés )

Bahlow német családnevekről szóló könyvének angol fordításából kb.
annyit lehet megtudni, hogy a "Rix" Hamburg környékén gyakori apanév:

Rickert, Rickers (freq. in Hbg.) is the LGer.-Fris. form for UGer.
Richard (Reichard, Reichert); see also Richert. .... Ricke(n)s became
Ricks, Rix, see this.
Rix (freq. in Hbg.), patr. Rixen (Hbg.) see Rickert.

Nem tudom, hogy Nagymaros környékére kerültek-e észak-németországi telepesek....

A másik sokkal könnyebb.

Kázmér, Péntek c.a.:
< Péntek ~ Pintek r. világi személynév (OklSz.), s ez a péntek 'ua.'
köznévből. Az egyelemű névrendszerben vsz. a gyermek születésnapjára
utaló név. M: apanév. -- Vö. Csütörtök, Szerda, Szombat.

(Az "M:" a "motiváció" rövidítése.)

Juli
/\ /\