[Csaladtortenet 2] Családnevek kialakulása

Lemil lemilpromo at gmail.com
2020. Május. 15., P, 17:09:53 CEST

Én egyszer egy bánsági magyar falu (Végvár) 19. századi anyakönyvi
bejegyzései között ráfutottam a Kugelmann családnévre, akikből két
generáció után, a 20. század elejére már hivatalosan is Golyóbis lett :-)

Tóth Tibor

Németh József kolléga ezen levelére reagáltam:

Egy esetet szeretnék veletek megosztani, ami számomra érdekes családnév
kialakulás volt. 1600-as évek végi városi anyakönyvet kutatok, ahol ebben
az időszakban hemzsegnek a foglalkozásokról nevezett szép régi nevek, mint
pl. csizmazia, sövegjártó, nyeregjártó, varga, szűcs. Ezek nagy része
később családnévként rögzült, és akkor is átment az utódokra, ha a fiú már
nem ezt a mesterséget folytatta. Egy városi társadalomban persze minden
foglalkozás megtalálható, része volt a koldus is. Így találtam egy Koldus
családnevú embert, az előtte lévő szót sokáig nem tudtam kibetűzni, aztán
egy kételemes dolog lett belőle: Joannes Mankós Koldus. Ez már magában is
érdekes. Na ez az ember később már csak a Mankós nevet viselte - kíváncsi
vagyok arra, hogy vajon az utódja örökölte-e ezt az igazán kifejező
családnevet?