[Csaladtortenet 2] családnév

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2020. Május. 20., Sze, 10:56:00 CEST

Kedves András!
Nem néztem utána, és nem is tudom pontosan, de ez a rendelkezés aligha a
szekszárdi polgármester egyéni akciója, hanem - ha igaz, és ennek
viszonylag könnyű utánajárni -, a polgári anyakönyvezés bevezetésével
kellett jogszabályi keretek között (vagy útmutatásra) az addig káoszt okozó
vezetéknév-használatban döntést hozni. (Erre a jogszabályra kellett
alapozni a szekszárdi polgármesteri utasításnak is, aligha engedhette meg
magának, hogy az anyakönyvek tartalmát magánakcióval módosítsa!) Ennek a
"rendcsinálásnak" egyik következménye, hogy a kettős vezetéknevek közül
csak egyet lehetett használni (vagy mindkettőt, de akkor végleg?, ezt nem
tudom!).

A település elnevezésekben ez a "rendvágás" asszem 1904-ben vagy 1905-ben
zajlott le, onnan kezdve nem lehetett az országban két azonos nevű
település.

Azzal sem értek egyet, hogy ez a rendelkezés a mi dolgunkat nehezítené.
Szerintem ekkor már nem, mert ekkorra az anyakönyvek adattartalma teljes,
mindenhol szerepelnek két generáció adatai, ráadásul a polgári
anyakönyvezés bevezetésének éppen a genealógusok inkább örülhetnek, mert
egyértelműbb és átláthatóbb lett az anyakönyv! A kettős vezetéknév
használat elterjedése, majd következetlen használata (és az ebből fakadó
káosz, ami néha kutatási előny máskor hátrány) inkább a 19. sz-i
anyakönyvekre jellemző, ott is inkább a második félévszázadra.
A többivel egyetértek.

üdv:

gy.

Stverteczky András <stverteczky.a at digikabel.hu> ezt írta (időpont: 2020.