[Csaladtortenet 2] A DNS megint gyilkost fogott

Tunde Huszar tuuundiii at gmail.com
2020. Sze. 3., Cs, 13:28:06 CEST

kedves lista,
hivatalbol hozzaszolnek en is:

Roland Akos Jakab tokeletesen leirta a folyamat lenyeget, ehhez meg annyit
teszek csak hozza, hogy a "kiszortak" az azt jelenti a gyakorlatban, hogy a
a mondjuk a ketto fennmaradt eselyestol megfigyeles alatt rejtett
mintavetellel elszort anyagbol, amelyen biologia minta van, kivonjak a
DNS-t es klasszikus igazsagugyi markerekkel (STR-ek) leellenorzik hogy
valoban ki az, o az, akit kerestek, aki egyezik a regi bunugyi minta STR
profilja alapjan.
Aztan a delikvenst szembesitik a tenyekkel egy letartoztatas kereteben es
hat igen vagy jon a beismeres vagy nem. Vad az jon, meg a buntetes is.

Tehat a lenyeg hogy a SNP-alapu genealogiai tesztek amiket itt
csinalunk csaladfahoz, csak iranyadoak, es ez alapjan senkit nem
tartoztatnak le, hanem ezek alapjan profi genealogusok segitsegevel
szukitik a lehetosegeket ha lehetseges, tobbszor sajnos nem eleg ez sem, es
aztan a klasszikus modszerekkel nyomoznak tovabb es zarjak be a kort.

Emlekezteto, vagy azoknak akik nem csinaltak vegig a DNS sorozatunkat most
a nyaron:

A genealogiai tesztek amiket csaladfahoz csinalunk 6-700 ezer kis marker
(SNP) adatait adjak nekunk, azok azonossaga, kulonbsege alapjan
a genomunkban kovetkeztetnek a rokonsagi viszonyainkra, az alapjan kivel
mekkora darabka DNSen osztozunk.

A bunugyi mintak ettol eltero joval kevesebb mennyisegu mas jellegu
markereket neznek (STR-ek) a genomban, es az egyezest is csak ehhez
viszonyitva lehet kimondani, tehat ahhoz hogy kimondhassak, hogy meg van az
elkoveto ilyen es ilyen bizonyossagi fokon, ahhoz az kell, hogy rajta is
elvegezzek ugyanazt a bunugyi vizsgalatot STR markerekre, es az egyezes es
a statisztikai vizsgalat is megerositse hogy a buntenynel hatrahagyott
biologiai anyag legvaloszinubben tole szarmazik.

Vagyis ezek a genealogiai tesztek es genealogusok tippadok, a nyomozasi
eszkozok egyikenek szamitanak, persze joval biztosabbak mint a
szomszedneni,aki kinezve az ablakon latott valakit a sotetben motoszkalni a
bunteny helyszinen, de gyakorlatilag ugyanabba a kategoriaba esik mindketto
a nyomozati folyamatban.

Azt mindenki meg el tudja donteni onalloan, hogy ez ot megijeszti vagy
megnyugtatja.
Aki elt mar le eveket, evtizedeket ugy hogy a hozzatartozoja elleni sulyos
vagy vegzetes buncselekmenyt elkoveto sosem kerult elo, az ismeri ennek a
napi sulyat es udvozli ezt a megoldast, mindenki mas meg szamlalja meg az
aldasait, hogy ilyen helyzetet nem kellet vegig elnie, es lehetoleg ne is
kelljen a jovoben sem.

udv mindenkinek,
Tunde

Virus-free.