[Csaladtortenet 2] Családtörténet történész szemével

Anna Gősiné Greguss ggacs4 at gmail.com
2021. Aug. 3., K, 10:20:57 CEST

Kedves Kutatótársak!
Nyugdíjazásom előtt pszichológus kutatóként, öt éve pedig
családtörténekutatóként mondom, hogy élesen szét kell választani a
családállítás és a családtörténet-kutatás módszerének eredményét.

A családállítás során kapott eredmények nem objektív adatok. Lehet, hogy
hozzásegítik a személyt olyan tények felszínre hozatalában, amiket
elfelejtett; lehet, hogy hatásukra apró emlékfoszlányokból "összeáll" egy
kép, ami lehet valós és téves emlékezet is(!); lehet, hogy hatásukra kezd
el érdeklődni a környezetében a téma iránt és úgy jut családi emlékezethez,
"legendákhoz"; lehet, hogy semmit nem mondanak neki. A lényeg az, hogy ez
egy, a pszichológusok által is vitatott terápiás módszer, ami olyan
terapeuták esetén működhet jól, akik ettől függetlenül is jó terapeuták (és
hisznek a módszerben...) (Kétségtelenül jó üzlet is lehet...)

A családtörténet-kutatás eredményei objektíven alátámasztható adatokat
produkál (anyakönyvek és egyéb konkrét források). Természetesen ezekre az
adatokra is igaz az, amit az előbb a családállítás kapcsán mondtam. A
lényeges különbség a kiinduló adatok tisztasága és objektivitása.
Persze a szubjektív igazságot nem szabad lebecsülni, mert az objektív
adatokat a szubjektív szűrőnkön keresztül dolgozzuk fel. De amennyire
lehet, a valós tényekből kell kiindulni. És a családállítás ezt nem tudja
biztosítani, a családtörténet-kutatás viszont igen.

Csak egy egyszerű  példa a szubjektív szűrőre:
A kamaszodó gyerek szeretne pilóta lenni, mire az apja azt mondja neki,
hogy "de ahhoz nagyon sokat kell tanulni".
a) Az egyik gyereket ez elbátortalaníthatja, akadálynak érzi, és meg sem
próbál lépéseket tenni efelé a cél felé.
b) A másik gyerek ezt kihívásnak érzni, és elkezd érdeklődni, hogy mit kell
tanulni hozzá...

A transzgenerációs hatások létét nem vitatom, sok objektív adat mutat rá.
De a traumákat is sokféleképpen dolgozzuk vagy nem dolgozzuk fel. Későbbi
problémákból lehet visszakövetkeztetni a traumára, de a trauma ténye nem
feltétlenül vezet későbbi problémákhoz.

Egyébként az idézett, különben remek tanulmányban én nem láttam, hogy a
családállításról szó lett volna...

Üdv,
Anna